ASV Federālais tiesnesis Amita Mehta ir nosodījis uzņēmumu Google kā monopolistu, kas cenšas apspiest savus konkurentus.
Mākslīgā intelekta attīstība var mainīt situāciju ātrāk un dziļāk, nekā to jebkad spētu jebkurš tiesnesis. Visticamāk, to, kā patērētāji pārvietojas internetā, ietekmēs mākslīgā intelekta produktu – piemēram, OpenAI ChatGPT un Google Gemini – attīstība, pirms beidzot tiks atrisināta gandrīz četrus gadus senā lieta, ko ierosināja ASV Tieslietu ministrija.
Microsoft dominējošais stāvoklis personālo datoru programmatūras jomā un pret konkurenci vērstā taktika 90. gados veicināja vēl vienu Tieslietu departamenta lietu, kas galu galā noveda pie Microsoft un palīdzēja Google vieglāk nostiprināties meklēšanas jomā un pēc tam izvērsties kartēs, mākoņdatošanā, e-pasta (Gmail), tīmekļa pārlūkprogrammu (Chrome) un video (YouTube) jomā.
Tagad scenārijs ir apgriezts, un Google saskaras ar iespējamiem juridiskiem ierobežojumiem, savukārt atdzimstošā Microsoft jau agrīni gūst panākumus mākslīgā intelekta jomā, un tai palīdz tās ieguldījumi OpenAI. Vienā no dramatiskākajiem scenārijiem, ko lielākā daļa ekspertu uzskata par maz ticamu, Google varētu būt spiests sadalīt savu uzņēmumu.
Google izpilddirektoram Sundaram Pičam, kurš 2015. gadā pārņēma uzņēmuma vadību no Peidža, būs jānovērš līdz minimumam vēl gaidāmo juridisko saķeršanos radītais traucēklis un jāturpina koncentrēties uz nozares mēroga pāreju uz mākslīgā intelekta tehnoloģiju, kas, domājams, būs tikpat revolucionāra kā mobilo datoru maiņa, ko 2007. gadā izraisīja Apple iPhone ieviešana.
Google arī iesniegs apelācijas sūdzību, pamatojoties uz savu ilgstošo apgalvojumu, ka tas nav darījis neko sliktu, bet ir izveidojis un uzturējis meklētājprogrammu, kas jau vairāk nekā 20 gadus ir daudz pārāka par pārējām. Mountain View, Kalifornijā, uzņēmums arī apgalvo, ka konkurence ir tikai dažu klikšķu attālumā, un patērētāji joprojām var brīvi izmantot citas iespējas, piemēram, Microsoft Bing, DuckDuckGo un nesenās mākslīgā intelekta darbinātas alternatīvas, piemēram, Perplexity un ChatGPT.
Lai gan Mehta savā spriedumā uzslavēja Google meklētājprogrammas kvalitāti un atzina, ka uzņēmums sākotnēji kļuva par iedzīvotāju iecienītāko izvēli tā darbības sākumā, viņš secināja, ka uzņēmums pēdējā desmitgadē ir izmantojis negodīgu taktiku, lai saglabātu savu līderpozīciju. Mehta norādīja, ka Google to galvenokārt darīja, vienojoties par izdevīgiem darījumiem, lai nostiprinātu savu pozīciju kā noklusējuma meklētājprogramma iPhone un daudzās citās ierīcēs, tostarp personālajos datoros.
Šie darījumi, kas 2021. gadā vien sasniedza 26 miljardus ASV dolāru, nozīmēja, ka Google automātiski apstrādāja meklēšanas pieprasījumus, ja vien patērētāji neatlika laiku manuāli ieiet savos iestatījumos un izvēlēties citu opciju, ko dara tikai retais. Noklusējuma opcija pēc tam palīdzēja Google apkopot vērtīgu informāciju, kas ļāva uzņēmumam uzlabot savu meklētājprogrammu tā, kā konkurenti to nevarēja izdarīt, jo tiem nebija tādu pašu datu.
Mehta savā nolēmumā norādīja, ka 2017. gadā apstrādātie noklusējuma pieprasījumi veidoja 60 % no Google meklēšanas datplūsmas, un šis apjoms savukārt radīja vairāk iespēju pārdot reklāmas, kas rada lielāko daļu no mātesuzņēmuma 307 miljardu ASV dolāru gada ieņēmumiem.
Pēc pretmonopola ekspertu domām, Mehta savā nolēmumā pievēršot uzmanību noklusējuma meklēšanas darījumiem, ir iespējams, ka viņš varētu pieņemt lēmumu tos aizliegt pēc tam, kad būs pabeigts nākamais tiesas posms. Tas varētu ietekmēt ne tikai Google, bet arī citus uzņēmumus, jo īpaši Apple, kas ik gadu saņem aptuveni 20 miljardus ASV dolāru no vienošanās, kuru pašlaik ir paredzēts turpināt līdz 2026. gadam ar iespēju aliansi pagarināt līdz 2028. gadam.
Apple neatbildēja uz lūgumu sniegt komentārus par Mehta lēmumu, taču tās vadītāji ir norādījuši, ka padarīt Google par noklusējuma meklētājprogrammu iPhone un citos produktos ir darīts, lai ērtāk būtu Apple klientiem, no kuriem lielākā daļa dod priekšroku Google izmantošanai.
Taču rīkojums, kas aizliedz Apple slēgt līgumus ar Google par noklusējuma meklētājprogrammu, varētu ne tikai atņemt ieņēmumus. Tas varētu arī likt Apple veikt lielus izdevumus, lai izstrādātu savu meklēšanas tehnoloģiju, kas pēc Google aplēsēm izmaksātu vairāk nekā 30 miljardus ASV dolāru (2020. gada analīze, ko Mehta citēja savā nolēmumā). Pēc tam, lai uzturētu savu meklētājprogrammu, saskaņā ar Google analīzi, Apple tas izmaksātu vēl 7 miljardus ASV dolāru gadā.