Šonedēļ kinoteātrī “Splendid Palace” aizvadīts otrais seanss ciklā “Desmit izcili kino ceļojumi” – režisora Barija Levinsona oskarotā filma “Lietusvīrs” (Rain Man). Filmas galvenie varoņi ir brāļi, un arī pirms seansa skatītājus uzrunāja brāļi – kino un auto gardēži Pauls Timrots un Ģirts Timrots, kuri dalījās savās zināšanās par auto vēsturi un tā nozīmi kino. Īsinot gaidīšanas laiku līdz nākamajam cikla seansam – filmai “Telma un Luīze” 23. martā, Pauls Timrots iesaka auto filmu izlasi īstiem auto faniem. Kaut arī ne visas no tām atbilst road movie žanra prasībām, auto ir būtiska loma katrā no šīm filmām.
“Var diskutēt par to, kas ir road movie, kas nav – arī par šajā ciklā iekļautajām filmām domas dalās. Es teiktu tā: ir auto filmas, kurās darbība notiek ap un ar mašīnu, un tās bieži vien nemaz nav road movies, jo neviens nekur nebrauc; un tad ir tādas filmas, kurās visi kaut kur brauc un pārvietojas, bet nav nevienas mašīnas,” saka Pauls Timrots, kā piemēru minot Mazo Princi, kurš ceļo no vienas planētas uz citu, satiek dažādus personāžus, nezina, kur nonāks, un tādējādi lieliski atbilst road movie žanra prasībām.
“Sliktākās filmas šajā kategorijā ar ļoti retiem izņēmumiem ir par autosportu,” atzīst Pauls Timrots. “Puslīdz pieņemama ir “Pērkona dienas” (Days of Thunder, 1990) ar tādu jauniņu Tomu Krūzu, kurš cenšas ar mašīnu braukt, kaut gan dzīvē ir nenormāli slikts autovadītājs. Īstiem interesentiem noteikti ir vērts pameklēt filmas ar 60. gadu kino leģendas, kaislīga autovadītāja un motociklista Stīva Makvīna (Stephen McQueen) piedalīšanos vai Pola Ņūmena (Paul Newman) dalību. Pols Ņūmens vēl 81 gada vecumā piedalījās sacensībās, savukārt Stīva Makvīna vārds iemūžināts bērnu iemīļotajā animācijas filmā “Vāģi”.”
Gaidot nākamās cikla veidotāju izraudzītās filmas seansu, Pauls Timrots iesaka savu road movie izlasi un argumentē, kāpēc viņam šīs filmas ir tuvas.
Duelis (Duel, rež. Stīvens Spīlbergs, 1971)
Šī ir Spīlberga debijas filma, turklāt viena no foršākajām road movie žanrā. Nekādu žokļu, nekāda kosmosa. Vienkārši viens čalis brauc ar vieglo mašīnu, otrs – ar smago. Filmā praktiski nav dialogu, bet tu sēdi, grauz nagus un ceri, ka tas briļļainais čalis vieglajā mašīnā paliks dzīvs.
Bezrūpīgais braucējs (Easy Rider, rež. Deniss Hopers, 1969)
Vēl viena tipiska road movie filma, esence un sīrups, kolosāla 60. gadu Amerikas ilustrācija – divi motociklisti rullē cauri ASV dienvidrietumu un dienvidu štatiem ar smuku summiņu no kokaīna darījuma bagāžā. Protams, bēgšana un pakaļdzīšanās neizbēgama.
Ātrs un bez žēlastības (Fast & Furious, 2001-)
Šis cikls, kam tiek plānota jau 9. un 10. filma, nemaz nav road movie, jo neviens nekur nenonāk, visi vienkārši vizinās. Toties tur ir mašīnas ar vismaz 14 pārnesumiem, tā šķiet, jo katrā nākamajā ainā var ielikt vēl divus robus augstāk. Ja ir slikts noskaņojums, atrodi vēl vienu robu. Ja blakus brauc konkurents – atkal atrodas robs. Tā ir vairāk pasaku filma, kurā zemūdene Kursk brauc vienā ātrumā ar Subaru, taču pilnīgi brīnišķīga! Tur ir augstas jūtas, cēla rīcība, draudzība, ģimeniskums, rakstura izaugsme, turēšanās kopā, un viss tik pārspīlēts! Pilnīgs sviests, bet proletāriešu rajonu puikām – operas vietā.
Bembis (Áóģåš, rež. Pjotrs Buslovs, 2003)
Pirmais “Bembis” ir labākā krievu road movie filma. Tur pat nav, ko piebilst.
Ronins (Ronin, rež. Džons Frankenheimers, 1998)
Šī ir viena no pēdējām filmām, kas uzņemtas bez datora palīdzības, bet tur netrūkst avāriju un pakaļdzīšanos. Ļoti laba filma un izcili aktieri, turklāt pa īstam nošķiļ gan vecus mersedesus, gan lielus BMW.
Sacīkste (Rush, rež. Rons Hovards, 2013)
Šī, manuprāt, ir labākā filma par autosportu – stāsts par F1 leģendu Nikija Laudas un Džeimsa Hanta sāncensību. Viens ir briesmīgs pedants, otrs – neglābjams uzdzīvotājs, bet 1976. gada sezona viņiem abiem kļūst izšķiroša.
“Splendid Palace” sadarbībā ar pilna servisa līzinga un autonomas uzņēmumu AVIS ciklā “Desmit izcili kino ceļojumi” visa gada garumā piedāvā iespēju iepazīt road movie žanra labākos paraugus. Pirms katra seansa uz sarunām par līkločiem, negaidītiem pagriezieniem, pitstopiem, ceļabiedriem un citām neatņemamām žanra sastāvdaļām aicinās kompetenti līdzbraucēji – kinokritiķi, aktieri un cilvēki, kuru ikdiena saistīta ar auto.
Cikla turpinājumā reizi mēnesī līdz gada beigām būs skatāmi tādi žanra paraugi kā “Telma un Luīze” (rež. Ridlijs Skots), “Brāļi Blūzi” (rež. Džons Landiss), “Taksists” (rež. Mārtins Skorsēze), “Mis Saulstariņš” (rež. Valērija Ferisa un Džonatans Deitons), “Trakais Pjero” (rež. Žans Liks Godārs), “Parīze. Teksasa” (rež. Vims Venderss) un “Limuzīns Jāņu nakts krāsā” (rež. Jānis Streičs).