Liela daļa Latvijas iedzīvotāju apzinās, ka pavadot garas stundas un strādājot pie datora, tas atstāj iespaidu uz mūsu redzi. Tomēr, tikai ļoti maza daļa cilvēku, kuri izjūt redzes pasliktināšanos, laicīgi dodas pie optometrista. Tas pats attiecas arī uz ilglaicīgiem briļļu nēsātājiem – reti kurš apzinās, ka redzi būtu ieteicams pārbaudīt vismaz reizi gadā, lai pārliecinātos, ka esošās brilles joprojām atbilst acu veselības stāvoklim.
Statistika liecina, ka iedzīvotāji arvien kūtrāk dodas uz redzes pārbaudēm, lai arī nereti izjūt redzes diskomfortu. Savukārt tie, kam jau ir brilles – neapzinās to, ka vienreizējs optometrista apmeklējums, pirmo briļļu iegāde un to nēsāšana ikdienā, neatbrīvo no periodiskas un profilaktiskas optometrista apmeklēšanas. “No vienas puses tā ir cilvēku vieglprātība un laika trūkums, ka pirmā vai atkārtotā redzes pārbaude tiek atlikta uz vēlāku laiku. Citam tā ir taupība vai bailes no jaunu briļļu iegādes. Jāsaprot, redze var mainīties pāris mēnešu laikā. Laicīga pārbaude pie optometrista, kā arī briļļu lietošanas būtiski uzlabo redzes komfortu, darba un koncentrēšanās spējas. Arī vispārējo labsajūtu, jo redzes problēmas var izraisīt galvassāpes un provocēt redzes stresu,” atklāta ir optometriste Krista Caune Bērziņa, kura strādājot Pasaules Optikā saskārusies ar klientiem, kuri redzi pārbauda krietni par vēlu.
Pasaules Optikas speciāliste norāda, ka nepieciešams sekot vai briļļu ietvars pareizi un taisni sēž uz deguna, vai nespiež kājiņas. Jārūpējas, lai tas nav izlocīts, deformējies un joprojām ir ērts, stingrs, kā arī nekrīt nost. Jāpārliecinās arī ir par briļļu lēcu kvalitāti – vai uz tām nav skrāpējumi, vai visi klājumi joprojām sniedz nepieciešamo efektu. Optometriste uzsver, ka tehniski briļļu mūžs ir apmēram 2 gadi – šajā laikā tās, tāpat kā apavi, nonēsājas, un ir jākopj vai jāiegādājas jaunas.
“Vēlmei palīdzēt sev un saglabāt labu redzi, tai jārodas cilvēkā pašā. Es priecātos, ja cilvēki atbildīgāk attiektos pret savu redzi. Tas pats arī attiecas uz brillēm, to tehnisko stāvokli un kopšanu. Pat tad, ja nekādu sūdzību nav un ierastās brilles šķiet gana labas, optometrists reizi gadā jāapmeklē obligāti,” savā pieredzē dalās speciāliste.
Optometriste saskarusies ar dažādām situācijām – klienti nesuši saskrāpētas, salīmētas brilles, kuras it kā vēl kalpo ļoti labi. Tas nav sliktākais variants. “Redzi bojā nepareizi briļļu stiprumi vai bojātas briļļu lēcas, kā arī deformēti briļļu ietvari. Jāņem vērā, ka redze mainās visas dzīves laikā. Briļļu ietvars tiek izvēlēts un lēcas izgatavotas ikvienam individuāli, pielāgojot iegādes brīža sejas aprisēm un redzes kvalitātei, kas laikam ejot mainās. Arī tehniska un neprofesionāla iejaukšanās un briļļu ietvara labošanā, var būtiski ietekmēt redzes komfortu”, brīdina
speciāliste.
Optometriste atgādina briļļu lietotājus pārbaudīt savu briļļu atbilstību esošajam redzes stāvoklim pie speciālista un uzticēties metodiskai sistēmai – pārbaudei vienu reizi gadā, pat ja šķiet, ka viss ir kārtībā. Savukārt, ja izjūtat acu nogurumu, rodas redzes asuma izmaiņas, asarošana, tad nekavējoties jāveic redzes pārbaude, kur izvērtēs briļļu atbilstību pēc stipruma, novērtēs ietvara un briļļu lēcu nolietojumu un tā ietekmi uz redzi!