Ja automašīnu dzinēju izplūdes sistēmas tiek aprīkotas ar atgāzu pēcapstrādi, kas efektīvi samazina atgāzu toksiskumu un kaitīgo ietekmi uz cilvēku veselību un dabu, tad dārza tehnikai šādu sistēmu nav. Taču tieši dārza tehnika ir tā, kuras radītās izplūdes gāzes mēs ieelpojam. Veicot ikdienas darbus un esot tuvu tehnikai, mēs tās ieelpojam reizēm pat vairāku stundu garumā, kas ilgtermiņā var neatgriezeniski ietekmēt veselību. Šobrīd tirgū pieejama parastas degvielas alternatīva – alkilātu degviela.
“Alkilātu degviela joprojām ir naftas produkts, taču tā sastāvā ir tikai viena frakcija no naftas destilācijas procesā iegūtajiem produktiem ar tīrāko sastāvu un labākajām sadegšanas īpašībām. Šajā degvielā nav sēra, šķīdinātāja un pat benzola, kas ir kancerogēnākā viela degvielas sastāvā. Rezultātā no dzinēja nākošajiem izmešiem nav tik spēcīga aromāta. Alkilātu degvielas ražotājs ‘Aspen’ ir aprēķinājis, ka, vienu stundu strādājot ar dārza instrumentu, kas darbojas ar parasto degvielu, izmešu daudzums ir identisks kā 100 stundas strādājot ar dārza instrumentu, kas darbojas ar alkilātu degvielu,” stāsta “SIA Getz Nordic” tehniskais konsultants Valdis Veinbergs.
Alkilātu degvielas sastāvā nav arī etanola, kas ir pazīstams kā dzinējam nedraudzīga viela – tā ir labs šķīdinātājs. Degvielas uzpildes stacijās nopērkamā benzīna sastāvā ir 5% etanola. Ja benzīns tiek lietots vecākās iekārtās, kuru materiāli nav paredzēti saderībai ar etanolu, tiek bojātas (škīdinātas) gumijas un plastmasas detaļas, rodas noplūdes, gumijas daļiņas veido aizsērējumus u.tml. Tāpat etanols absorbē ūdeni no atmosfēras mitruma, un degvielas sistēmā tiek veicināta korozijas veidošanās, kas atkal var radīt būtiskus dzinēja darbības traucējumus un dārgu remontu.
“Alkilātu degvielai ir arī praktiskas priekšrocības. Tās izmantošana atvieglo dārza tehnikas īpašnieka dzīvi. Mazākai dārza tehnikai, piemēram, motorzāģim, trimerim, lapu pūtējam u.tml, ir divtaktu dzinēji. To eļļošana tiek nodrošināta, parastajai degvielai pievienojot speciālu eļļu noteiktā attiecībā. ‘Aspen 2’ alkilātu degviela jau ir sajaukta ar eļļu pareizā attiecībā, maksimāli novēršot iespēju, ka šķidrumi tiek sajaukti nepareizā proporcijā un var tikt nodarīts kaitējums dzinējam,” uzsver V. Veinbergs.
Lielākai tehnikai, piemēram, mauriņa pļaušanas traktoram, arī laivu motoram u.tml. parasti ir četrtaktu dzinēji, kam eļļas piejaukšana nav vajadzīga. Alkilātu degviela ir piemērota arī šādiem dzinējiem, taču uz etiķetes ir norāde ‘Aspen 4’.
Vēl viena praktiska priekšrocība – parastā degviela vienmēr ir jāiztukšo no instrumenta pēc sezonas. Pretējā gadījumā nākamās sezonas sākumā nāksies apmeklēt servisu, jo parastā degviela degradējas un rodas nosēdumi, kas rada bojājumus degvielas sistēmā. Savukārt alkilātu degvielu var “aizmirst” un nākamajā pavasarī instrumentu būs tik pat viegli iedarbināt kā parasti. ‘Aspen’ alkilātu degvielu var glabāt līdz pieciem gadiem.
Šobrīd alkilātu degviela ir nopērkama tikai degvielas uzpildes stacijās ‘Circle K’ un ‘Virši-A’ piecu litru iepakojumos. Alkilātu degviela četrtaktu dzinējiem ir nopērkama tikai ‘Virši-A’ degvielas uzpildes stacijās, Drīzumā degviela būs pieejama arī viena litra iepakojumā dārza preču veikalos.
Par ‘Aspen’
‘Aspen’ ir Zviedrijas uzņēmums, ko 1988. gadā Gēteborgas ziemeļu daļā pie Aspenas ezera dibināja Rolands Elmangs (Roland Elmäng). Viņa mērķis bija ražot motorzāģiem piemērotāku degvielu, izmantojot tikai dažas degvielas sastāvdaļas. Līdz šim visā pasaulē pārdoti jau 400 miljoni litru alkilātu degvielas.
Par ‘Getz Nordic’
SIA ‘Getz Nordic’ ir vadošais auto apkopes produktu piegādātājs un vairumtirgotājs Baltijas valstīs. Uzņēmums Latvijā pārstāv pasaulē labi pazīstamu auto kosmētikas, ķīmijas un aksesuāru zīmolus. Viens no uzņēmuma darbības virzieniem ir privāto preču zīmju – ‘Statoil’, ‘Narvesen’, ‘Pitstop’, ‘Car Fun’ – tehnisko šķidrumu ražošana. Uzņēmumā tiek ievērota stingra kvalitātes kontrole un rūpes par vidi.