Šoruden medijos izskanēja ziņa par to, ka tūroperators ”Prieks Tūre” apturējis savu darbību, kamēr daļa tūristu vēl bija ārzemēs. Gada sākumā tiesas priekšā stājās arī cits tūroperators, no kura klienti vēlējās piedzīt zaudējumus. Kā izvēlēties piemērotāko tūroperatoru, lai plānotais ceļojums nebeigtos ar mēnešiem ilgu gaidīšanu, lai saņemtu atpakaļ samaksāto naudu par nenotikušo atpūtu, par to savā viedoklī stāsta Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātes docētāja Daina Vinklere.
Gandrīz 500 tūrisma operatori un tūrisma aģenti
Saskaņā ar Lursoft datiem Latvijā ir 437 komersanti, kuri uzskatāmi par tūrisma operatoriem vai tūrisma aģentiem un sniedz kompleksus tūrisma pakalpojumus. Šī gada 1. jūlijā spēkā stājās Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem”, kas veidoti ar mērķi nodrošināt augstāku ceļotāju aizsardzību tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā un uzlabot esošo tūrisma aģentu un tūrisma operatoru darbības sistēmu Latvijā.
Licencēšana patērētāju aizsardzībai
Jaunais regulējums paredz, ka tūrisma aģentiem un operatoriem ir jāsaņem speciāla atļauja (licence), kas ļaus komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem organizēt un pārdot kompleksos tūrisma pakalpojumus jeb ceļojumus (transporta pakalpojumi, viesnīcas, ekskursijas u.c.). Licences ikgadējās valsts nodevas apmērs ir 40 eiro un tas tiks ieskaitīts valsts budžetā, lai nepieciešamības gadījumā varētu segt ceļotāju repatriāciju jeb atgriešanu valstī tūrisma pakalpojuma sniedzēja likviditātes problēmu gadījumā. Licencēšana tiek ieviesta arī kā instruments, lai samazinātu ēnu ekonomiku valstī, nodrošinātu efektīvāku patērētāju tiesību aizsardzību un godīgu konkurenci tūrisma komersantu vidū. Ņemot vērā pārejas periodu, visiem tūrisma aģentiem un tūrisma operatoriem ir jābūt licencētiem no 2019. gada 1. jūlija.
Ko var darīt pats ceļotājs?
Protams, minētie noteikumi ir solis pareizajā virzienā, taču tas negarantē 100% ceļotāju aizsardzību.. Absolūtas garantijas pret šādām situācijām nav, riski pastāv ikvienā jomā, taču ir vairākas lietas, ko ceļotāji var ņemt vērā, lai mazinātu iespēju palikt bez kārotā ceļojuma un ilgi gaidīt vai pat nesagaidīt visu naudas atmaksu.
Pārbaudīt un salīdzināt, pirms pirkt šķietami izdevīgāko
Noteikti rūpīgi jāizlasa līgums, ko piedāvā tūrisma operators vai tūrisma aģents. Tas palīdzēs izvairīties no negaidītām izmaksām un sniegs skaidru priekšstatu, cik daudz tiek piedāvāts par attiecīgo summu. Ja piedāvātā ceļazīme ir ļoti lēta, proti, krasi atšķiras no vidējās tirgus cenas ceļojumam uz attiecīgo valsti, esiet piesardzīgi un rūpīgi izjautājiet piedāvātāju, lai noskaidrotu, kas ir iekļauts cenā. Var gadīties, ka, sākotnēji nopērkot lētāko ceļazīmi, beigās samaksāsiet vairāk, nekā vidējā tirgus cena. Izpētiet vairākus piedāvājumus, pievērsiet uzmanību, kur cenā ir iekļauts transports, ēdināšana, ekskursijas un parēķiniet, vai šīs lietas, pērkot atsevišķi, neizmaksās dārgāk. Ļoti zema pakalpojuma cena nozīmē arī to, ka komersantam ir mazākas iespējas uzkrāt finanšu rezerves, attiecīgi mazākas iespējas nepieciešamības gadījumā segt zaudējumus klientiem.
Ielūkoties Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē
Pamanot reklāmā kādu tūrisma operatoru vai aģentu, noteikti ielūkojieties arī Ekonomikas ministrijas mājaslapā, kurā ir pieejama Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāze. Atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos, datu bāzes pēctece ar licencēto tūrisma komersantu sarakstu būs atrodama (jau sākusi darboties) Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā. Datubāzē tiek uzkrāta informācija par tirgū esošajiem tūrisma aģentiem un tūrisma operatoriem, kā arī informācija par tūrisma operatoru klientu iemaksātās naudas drošības garantijas nodrošināšanu. Izpētiet, cik ilgi būs spēkā garantijas, kādas ir to summas u.tml. Tāpat var pievērst uzmanību pakalpojuma sniedzēja dibināšanas gadam, sadarbības partneru lokam u.tml.
Izpētīt atsauksmes un padalīties ar tām pašam
Ieteicams arī pārbaudīt, vai pakalpojuma sniedzējs ir Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru Asociācijas biedrs. Protams, dalība nevalstiskā organizācijā nenozīmē, ka komersants saskaras ar mazākiem riskiem, taču tas liecina, ka pakalpojuma sniedzējs seko līdzi likumdošanai. Noteikti pārbaudiet arī atsauksmes – ne tikai apjautājoties draugiem un paziņām, bet pameklējot internetā. Mūsdienu digitālajā pasaulē negatīva patērētāju pieredze nepaliek nepamanīta. Ja kādam ceļotājam būs bijusi negatīva pieredze, visticamāk viņš būs ar to padalījies. Tādējādi var uzzināt arī dažādas nianses par pakalpojuma kvalitāti, piedāvājuma atbilstību realitātei u.tml. Un noteikti arī pašiem iesaku dalīties pieredzē – gan sliktajā, gan labajā.