Par kečupa “tēvu” tiek uzskatīts Henrijs Heincs. Tieši pēc viņa 1876. gadā izgudrotās receptes šo mērci gatavo vēl šobaltdien. Kad Heinca vārdā nosauktā kečupa ražošanas kompānija pasaulei pavēstīja par mērcēs labvēlīgo ietekmi uz veselību, zinātnieku aprindas sāka protestēt: tika veikti neskaitāmi pētījumi un eksperimenti, lai pierādītu, ka šādi pagatavotos tomātos veidojas kancerogēnas ielas. Kečupa ražotāji atbildi parādā nepalika. Viņi apgalvoja, ka mērce satur kādu vielu – likopīnu, kas ir lielisks antioksidants, un dabā sastopams ja nu vienīgi arbūzos un sarkanajos greipfrūtos. Pats par sevi saprotams, ka šis ražotāju apgalvojums tika rūpīgi jo rūpīgi pārbaudīts.
Izrādījās – tas bija nekas vairāk, kā reklāmas triks. Kečupā šīs vielas ir tik maz, ka tā nekādi nespēj ietekmēt veselību.
Viens no galvenajiem iemesliem, kura dēļ kečupu uzskata par neveselīgu, ir pārāk lielais sāls daudzums. Tieši šā iemesla dēļ tas (tāpat kā ar sāli piesātinātie čipsi) tik ļoti garšo bērniem. Nekādā gadījumā nevajag kečupu ēst karotēm, tāda negausība tiešām neko labu nedos. Ja kečups garšo un tiek lietots maltītes laikā, gatavojot ēdienu, to var nesālīt vispār. Bet ja kečups apēsts pavairāk, līdzsvaru palīdzēs atgūt tāds pat daudzums apēstu augļu. Un vēl pēc maltītes jādzer pavairāk ūdens.
Lasi arī: Mājās gatavots un veselīgs kečups – gandrīz mēli noriju
Daži fakti no kečupa biogrāfijas
* Tāpat kā vīndariem, arī kečupa ražotājiem ir labi un slikti ražas gadi: ļoti svarīgi, cik saldi un smaržīgi padevušies tomāti.
* Vasarā kečupu gatavo no svaigiem tomātiem, bet ziemā – no tomātu pastas.
* Uzskata, ka četras ēdamkarotes kečupa esot ekvivalentas vienam vidēja lieluma tomātam.
* Vislielākā kečupa patērētāja ir Amerika: 97% iedzīvotāju tas vienmēr atrodas ledusskapī.
* Kečups ir lielisks līdzeklis katlu un pannu spodrināšanai. Skābe, ko satur šī mērce, noņem apsūbējumu un piešķir
patīkamu spīdumu.
* Savulaik viena ko kečupa ražotājfirmām bija izdomājuši šādu reklāmas saukli: “Kečups patīk pat kaķiem!”. Un iekūlās nepatikšanās. Neilgi pēc tam, kāda kaķa saimniece, kas savam mīlulim bija iebarojusi mērci, iesūdzēja firmu tiesā, jo kaķim bija pasliktinājusies veselība. Neapdomīgā reklāma kompānijai izmaksāja vienu miljonu dolāru.