“Ja Latvijas augstskolas nevēlas pazust starptautiskajā tirgū, mums ir jāformulē, kā soli pa solim konsekventi īstenot pārmaiņas, lai Latvijā nodrošinātu ilgtspējīgu augstāko izglītību,” uzskata Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) attīstības prorektors Artūrs Zeps. Diskusijas, kā Latvijas augstākajai izglītībai jāmainās digitālajā laikmetā, notiks RTU organizētajā konferencē “Pārmaiņas ilgtspējīgai augstākajai izglītībai”, kas otrdien, 26. martā, plkst. 10.00 notiks RTU Zinātniskajā bibliotēkā, Paula Valdena ielā 5.
Konferencē piedalīsies izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska un Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes, kā arī Ilgtspējīgas attīstības komisijas deputāti. Konferencē izteikto secinājumu un priekšlikumu apkopojums tiks iesniegts Izglītības un zinātnes ministrijai un Saeimas atbildīgajām komisijām.
Domājot par nākotnes izglītību, svarīgi saprast, ka jāmainās studiju saturam un formātam. Arvien lielāka nozīme būs studentu vērtējumam par studiju saturu un interaktivitātes līmeni, kas dod iespēju iegūt pieredzē balstītu izglītību, neizejot no auditorijas. To var panākt, piedāvājot mūsdienīgu studiju vidi un formu un auditorijas aprīkojot ar modernām tehnoloģijām, uzskata A. Zeps.
Lai Latvijas augstskolas spētu konkurēt 21. gadsimta augstākās izglītības tirgū, augstskolām ir jāpārkāpj savai komforta zonai un jāmainās.
Pirmkārt, nepieciešama augstākās izglītības konsolidācija un plašāka sadarbība starp pašreizējām augstskolām.
Otrkārt, būtiska ir orientācija uz pētniecībā balstītu izglītību, zinātniskajā procesā iegūtās zināšanas integrējot studiju saturā.
Treškārt, svarīgi izvērtēt jautājumu par kvalitāti un uzņemšanas kritērijiem, kas tiek izvirzīti topošajiem studentiem, kā arī jāattīsta mūžizglītība, darba tirgū esošajiem cilvēkiem piedāvājot pārkvalifikāciju.
Lai sasniegtu minēto, augstākā izglītība un zinātne valstī ir jāpasludina par prioritāti, valstiskā līmenī panākot vienošanos par konkrētām prioritārām aktivitātēm, lai Latvijā sakārtotu augstākās izglītības un zinātnes jomu. Minētajam plānam, savukārt, vajadzētu piesaistīt arī finansēšanas modeli, tā motivējot augstskolas īstenot nepieciešamās izmaiņas, uzskata A. Zeps.