Swedbank rādītāji liecina, ka no jauna izsniegto kredītu apjoms aktīvi pieaug – kopumā šā gada pirmajā ceturksnī Swedbank jaunā finansējuma apjoms sasniedza 183 miljonus eiro, kas ir par trešdaļu vairāk nekā attiecīgā periodā pērn. Uzņēmumiem piešķirti vairāk nekā 108 miljoni eiro, savukārt privātpersonām gandrīz 75 miljoni eiro. Savukārt kopējā kredītportfeļa pakāpenisku pieaugumu visvairāk veicināja līzinga un patēriņa finansēšanas pieaugums.
„Latvijas tautsaimniecība turpina izaugsmi, un līdz ar to palielinās arī iedzīvotāju un uzņēmumu gatavība ieguldīt nākotnē – gan mājokļa iegādē un uzlabošanā, gan biznesa attīstībā. Kreditēšanas pieauguma temps liecina gan par kvalitatīva pieprasījuma pieaugumu, gan bankas gatavību to apmierināt, turklāt Swedbank kapitāla apjoms ļauj apmierināt vēl ievērojami lielāku pieprasījumu pēc finansējuma. Lai gan ēnu ekonomika saglabājas kā būtiskākais šķērslis vēl straujākai kreditēšanas un ekonomikas izaugsmei, taču arī šajā jomā vērojama pakāpeniska uzlabošanās. To apliecina arī šā gada sākumā ieviestais kredītspējas pašizvērtēšanas rīks uzņēmumiem, kas jau pāris mēnešos palīdzējis 6% Latvijas uzņēmumu uzlabot pieteikumos savu kredītspējas datu kvalitāti,” saka Reinis Rubenis, Swedbank vadītājs Latvijā.
Uzņēmumu vidū aktīvākie ir ražotāji, tirgotāji un nekustamais īpašums
Swedbank jaunā finansējuma apjomi uzņēmumiem šā gada 1.ceturksnī auga vēl būtiskāk nekā mājsaimniecībām – par vairāk nekā 40%. Vislielākā aktivitāte pirmajā ceturksnī bija vērojama ražošanas, tirdzniecības un nekustamā īpašuma nozarēs. Kreditēšanu ietekmē arī eksporta attīstība, un tendences rāda, ka klientiem aktuāla ir arī apgrozāmo līdzekļu finansēšana, kuras pieprasījums pēdējā laikā arvien pieaug.
Lai mazie un vidējie uzņēmēji labāk izprastu, pēc kādiem kritērijiem banka vērtē viņu finansējuma pieteikumus, kā arī jau internetbankā pārliecinātos par savām iespējām to saņemt, Swedbank kopš gada sākuma piedāvā jaunu digitālo finansējuma novērtēšanas rīku. Tas, līdzīgi kā luksofors, parāda uzņēmējiem, vai ceļš uz finansējumu ir vaļā vai arī vēl jāizpilda kādi mājas darbi, un kas tieši būtu jāuzlabo. Galvenie izvērtējuma kritēriji ir uzņēmuma kredītvēsture, finanšu rādītāji, paša uzņēmuma dati, sadarbība.
Kopš gada sākuma katram uzņēmumam internetbankā ir pieejams rīks savas kredītspējas izvērtēšanai un ieteikumi tās uzlabošanai. Rezultāti apliecina, ka šis rīks tiešām palīdz uzņēmumiem saprast, kādi ir kredīta piešķiršanas nosacījumi – vien dažos mēnešos kopš šī rīka darbības sākuma par 6% uzlabojās saņemto pieteikumu datu kvalitāte.
Pieaug iedzīvotāju interese par mājokļu iegādi
Kā liecina Swedbank dati, iedzīvotāju pieprasījums pēc finansējuma sava mājokļa iegādei, turpina nozīmīgu, bet sabalansētu pieaugumu. Šī gada pirmajos trīs mēnešos, no jauna izsniegto hipotekāro kredītu apjoms ir par 20% lielāks nekā pērn šajā pašā periodā. Kopumā, interesi par mājokļu kredītiem, varētu pat novērtēt kā ļoti dinamisku, jo faktiski saņemto kredīta pieteikumu skaits ir pieaudzis par 45%! Visbiežāk, 75% gadījumu, iedzīvotāji vēlas iegādāts dzīvokļus, savukārt 15% gadījumu, aizdevums ir nepieciešams privātmājas iegādei. Tāpat aizvien arī stabils pieprasījums saglabājas pēc aizdevumiem privātmājas būvniecībai. Jāatzīmē tendence, ka ar vien biežāk klienti izvēlas saņemt konsultāciju, par mājokļa kredītu, attālināti un vairāk kā 85% pieteikumu tiek aizpildīti internetbankā.
Iespējas, realizēt ieceri par sava mājokļa iegādi, joprojām būtiski uzlabo Altum atbalsta programmas – gan ģimenēm ar bērniem, gan, pavisam nesen ieviestā, atbalsta programma jaunajiem speciālistiem. Jaunie speciālisti izrāda aktīvu interesi par šo programmu un jau pirmajā tās darbības mēnesī, vismaz 40 Swedbank klienti ir izmantojuši šīs atbalsta programmas sniegtās iespējas.
Patēriņa kredītu jomā pieprasījums joprojām ir stabils un saglabā pozitīvu dinamiku. Parakstīto patēriņa kredīta līgumu skaits šī gada pirmajos trīs mēnešos sasniedz turpat 10 tūkstošus. Visbiežāk patēriņa kredīta izmantošanas mērķis ir mājokļa labiekārtošanai (tai skaitā sadzīvē nepieciešamās tehnikas iegādei), līdz ar to aizņemšanās notiek uz vairākiem gadiem, saistības sedzot pakāpeniski. Klienti aktīvi izmanto tehnoloģiju piedāvātās iespējas un aptuveni puse no patēriņa kredītu līgumiem tiek noformēti izmantojot Swedbank internetbanku vai mobilo lietotni.
Swedbank kopējais kredītportfelis uz 2017.gada 31.martu pārsniedza 3,3 miljardus eiro.