Aprīļa noslēgumā Smiltenē darba biržā “Dod iespēju!” izglītojamie no Alsviķu profesionālās skolas tikās ar saviem potenciālajiem darba devējiem. Improvizētajās darba intervijās audzēkņi par sevi pastāstīja ar īpaši veidotu portfolio palīdzību – Latvijā šāda metode vēl līdz šim nav izmantota, tomēr tā atzīstama par piemērotu veidu, kā darba devēju ar sevi un savām prasmēm var iepazīstināt persona ar invaliditāti.
Daļa no Alsviķu skolas audzēkņiem meklē prakses vietu, lai liktu lietā ikdienā iegūtās zināšanas, kamēr vairākiem no darba biržas dalībniekiem interesēja arī iespēja uzsākt darba attiecības – kādam no viņiem arī pirmo reizi dzīvē. Pateicoties uzņēmēju izrādītajai interesei, līdzīga darba birža tiks atkārtota laika posmā no 8. līdz 11.maijam. Gala lēmums par norises datumu tiks pieņemts pēc interesentu sniegtajām atbildēm mūsu izveidotajā aptaujā.
Saite uz aptauju pieejama šeit: https://doodle.com/poll/sypqddiakmt9maqn
Vidzemes Uzņēmējdarbības centra darbinieki sadarbībā ar Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas mācībspēkiem un pieciem maģistrantūras studentiem jau kopš 2017. gada rudens strādājuši pie jaunas metodes izstrādes, kas ļautu cilvēkiem ar invaliditāti sevi pilnvērtīgi prezentēt darba devējam. Ieguvums ir abpusējs, jo darba intervijā visbiežāk uztraukušās ir abas puses. Izstrādātais portfolio ļauj kandidātam pieturēties pie plāna, lai neaizmirstu darba intervijā pastāstīt ko svarīgu, kamēr darba devējam ir pieejama viegli pārskatāma informācija par potenciālo darbinieku, viņa prasmēm un nepieciešamo vides pielāgošanai. Darba biržas laikā prezentētie portfolio izstrādāti radoši, un ir unikāli ne tikai saturiski, bet arī vizuāli – tie būtiski atšķiras no ierastajiem CV, kuru formāts personām ar invaliditāti nav piemērots. Turklāt portfolio materiālos atklātā informācija ir būtiska ne tikai darba devējam, bet arī kolektīvam, ar kuru kopā vēlāk persona ar invaliditāti pavadīs lielu daļu savas ikdienas.
Par to, kā veidots portfolio cilvēkiem ar īpašām vajadzībām stāsta LMA Dizaina nodaļas profesore Barbara Ābele: “Pie šīs idejas realizēšanas esam strādājuši 4 mēnešus, no kuriem pēdējie divi mēneši bijuši īpaši intensīvi. Portfolio veidots no 4 daļām – identitāte, profesija, personība un vide. Sadaļa par identitāti zināmā mērā atgādina klasisko CV, tomēr to papildina paša audzēkņa veidota vizītkarte un fotogrāfijas. Skaidrs, ka jebkuru uzņēmēju vispirms interesēs tieši iegūtās prasmes, tāpēc profesijas sadaļā redzams prasmju uzskaitījums, kā arī, atspoguļots laika nogrieznis – cik ilgā laikā konkrētas darbības tiks paveiktas. Tāpat darba devējam mazsvarīga nav arī personība – vai šo cilvēku vēl kaut kas interesē, kādās nodarbēs darbinieks piedalās ārpus darba laika. Ceturtā, noslēdzošā portfolio sadaļa informē, kā ergonomiski būtu pielāgojama darba vide bez lielām investīcijām. Reizēm, lai darba vidi atbilstoši iekārtotu, nepieciešami vien sīkumi, kas nemaz nemaksā tik daudz. Portfolio arī atspoguļota informācija par situācijām, ar kurām darba devējam iespējams būs jāsastopas veselības problēmu dēļ. Diagnoze vārdā netiek saukta, tomēr spilgtāko situāciju raksturojums un vēlamā reakcija no darba devēja un kolēģu puses aprakstīta pietiekami detalizēti.”
Lai arī portfolio izstrādāti trīspadsmit Alsviķu profesionālās skolas izglītojamajiem, tomēr metodiku var izmantot jebkurš interesents, lai sastādītu arī līdzīgu stāstu par savu dzīvesgājumu, prasmēm un vajadzībām darba vides pielāgošanai. Turpmāk Alsviķu skolas personāls varēs izstrādāt saviem audzēkņiem šādus portfolio pašu spēkiem – tāds arī bijis aktivitātes mērķis.
B. Ābele piebilst, ka portfolio izstrādes laikā secināts, ka īpaša nozīme piešķirama starppriekšmetu sasaistei un veiksmīgai sadarbībai ar pedagogiem. Aktivitāte vērtīga bijusi arī pašiem portfolio veidotājiem – Latvijas Mākslas akadēmijas studentiem, kuri attīstījuši empātiju jeb spēju just līdzi, kas ir ļoti nozīmīga īpašība dizaina domāšanā kopumā. “Empātija pamatā ir iedzimta īpašība, tomēr to var arī uztrenēt. Tomēr, darbojoties šādās aktivitātēs, jāspēj atrast balanss starp līdzjūtību un racionālu risinājuma meklējumu, šoreiz tas studentiem veiksmīgi izdevies,“ piebilst B.Ābele.
Darba birža tika organizēta Vidzemes plānošanas reģiona Vidzemes Uzņēmējdarbības centra iniciētās aktivitātes “Vidzeme lauž stereotipus” ietvaros.
Īstenojot iniciatīvu “Vidzeme lauž stereotipus”, paredzēts veicināt izpratni par personu ar invaliditāti tiesībām uz neatkarīgu un patstāvīgu dzīvi, kā arī par pārejas posma “no skolas uz patstāvīgu dzīvi” nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem.