Pārtikas, bezalkoholisko, alkoholisko dzērienu un tabakas inflācijas temps Latvijā šī gada pirmajā ceturksnī ir pieaudzis, sasniedzot 3,1% (1,6% 2018. gadā). Inflāciju būtiski ietekmējuši ārējie faktori – laikapstākļi, nepietiekams izejvielu un produkcijas apjoms, atsevišķu produktu pieprasījums pasaules tirgū, kā arī citi ārēji faktori. Tajā pašā laikā atsevišķās produktu kategorijās gads iesācies ar cenu kritumu – sviesta deflācija – 2,3 %, olu – 4,8 %.
Vērojot cenu svārstības dažādiem pārtikas produktiem, „Maxima Latvija” Biznesa analītikas departamenta vadītāja Zane Kaktiņa norāda: “Lai gan daļai pārtikas produktu, kā, piemēram, dārzeņiem un graudiem, ir vērojams cenu kāpums, tomēr atsevišķiem ikdienā svarīgiem produktiem ir ievērojams cenu kritums. Sviesta cena jau vairākus gadus bija kāpusi dēļ straujā pieprasījuma pieauguma Eiropā un Ķīnā, tomēr šī gada pirmais ceturksnis iezīmēja sen gaidīto cenu kritumu (-2,3%). Līdzīga situācija vērojama arī olu kategorijā, pērn tika novērota 11,2% inflācija, bet jau šī gada sākumā novērota deflācija (-4,8%). Svārstības saistītas ar tirgus apjoma izlīdzināšanos – 2018. gada sākumā bija nepietiekams saražotais apjoms, kas veicināja cenu kāpumu.”
Pērn vislielākais cenu kritums tika novērots cukuram, kad tā deflācija sasniedza -29,5%. Arī šī gada pirmajā ceturksnī cena turpina samazināties, tomēr, situācijai stabilizējoties, deflācija sarukusi līdz -8,5%. Kafija ir viens no produktiem, kuras pārdošanas cena ir ļoti saistīta ar notikumiem biržā. Kopš 2018. gada sākuma tika novērots kritums biržas cenās, kas atspoguļojas arī Latvijas tirgū (-5,3%). Arī šī gada sākumā ir vērojama deflācija (-4.7%).
Pretēji 2018. gadā novērotajam cenu kritumam (-4%), dārzeņu kategorijā šī gada sākums ir iezīmējies ar 12,6% inflāciju, kas saistīts ar nepietiekošu produkcijas apjomu tirgū. Šo situāciju ir ietekmējusi iepriekšējā gada pārāk karstā vasara, kad dažādu dārzeņu ražas bija salīdzinoši mazas. Karstais laiks ietekmējis arī maizes un graudaugu cenas – tās šī gada pirmajā ceturksnī pieaugušas par 5,6%. Kopējās inflācijas kāpumu ietekmēja arī alkoholisko dzērienu un tabakas inflācija (7,2%), kas saistīta ar akcīzes palielināšanos.
Par nozares apskatu „Maxima mazumtirdzniecības kompass”
„Maxima mazumtirdzniecības kompass” ir visaptverošs mazumtirdzniecības nozares apskats, kurā mazumtirdzniecības tīkla „Maxima Latvija” eksperti ir snieguši savu vērtējumu par situāciju mazumtirdzniecībā un tās attīstības tendencēm nākotnē. Apskats tapis, balstoties uz „Maxima Latvija” datiem, kā arī piesaistot nozares labākos pētniekus no tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS un izmantojot datus no Centrālās statistikas pārvaldes, Eurostat un citiem avotiem.