Aizvadītajā nedēļā notikušie smagie ceļu satiksmes negadījumi pievērsuši uzmanību drošības jautājumiem, piemēram, ceļu kopšanai, transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim, autovadītāju attieksmei un rīcībai. Sāpīgās nesenās autobusu traģēdijas liek uzdot jautājumu par to, vai drošības jostas ir jāievieš braucēju drošībai.
Daudzi “ReTV” atzina, ka piesprādzēšanās automašīnā ir pašsaprotama, tomēr novērojumi liecina, ka drošības jostu piesprādzēšana autobusos netiek plaši izmantota. Liene no Valmieres: “Neesmu redzējusi, ka kāds to darītu. Uzlieciet maisu virsū, vairāk nevajag – tā pasludināts galīgums. Ir bijuši brīži, kad esmu redzējis autobusus, kuriem nav piesprādzētas drošības jostas, bet es tos neizmantoju, jo zinu, ka man jāpasteidzina izkāpšana, un tas arī viss. Es cenšos ieņemt vietu priekšā.
Es reti piesprādzējos, par to varu teikt. Automašīnā vadītājs pavēl visiem piesprādzēties, vai tie būtu draugi vai ģimene. Ak, tāds ir ar grandiozajiem autobusiem. Iespējams, mēs pie tā neesam pieraduši, varbūt šoferiem vajadzētu vairāk uzstāties, lai gan ir daži, kas neatlaidīgi uzstāj. Attāluma mērīšana ar vienmērīgu loku. Nostipriniet drošības jostas, jo ceļi var kļūt slideni. Viens no uzņēmuma “VTU Valmiera” aktīvākajiem autobusu vadītājiem Edgars Zaķis novēl drošu ceļu un atgādina pirms izbraukšanas piesprādzēties.
Lai gan esmu aicināts, es joprojām dzirdu nepietiekamu klikšķu skaitu, kad aicinu piesprādzēties; šķiet, ka daudzi cilvēki paliek nepiesprādzēti. Un, kad saslimsti, tad tiešām pieceļos pieturā un eju skatīties,” sacīja autobusa šoferis. Zaķis ceļus šķērso jau trīs gadu desmitus, stūrējot cauri dažādiem transportlīdzekļiem, tostarp autobusā.
Viņš pamanīja, ka bieži cilvēki atsakās piesprādzēties, jo apkārtējos jūtas apzināti. Mans prāts joprojām uzbur priekšstatus par autobusu kā varenu cietoksni ar trīs metru sienām, kas pasargās mani no iespējamā kaitējuma. To ir grūti izteikt. Autotransporta direkcija pēc pēdējā laika traģiskajām avārijām pievērsusi uzmanību drošībai autobusos. Visi sēdekļi reģionālajos un starptautiskajos autobusos, gan jaunajos, gan vecajos, ir aprīkoti ar drošības jostām atbilstoši Eiropas noteikumiem. Skaidrs, ka tie ir aprīkoti tikai vienam mērķim. Autotransporta direkcijas Viktors Zaķis paziņoja, ka tādējādi pasažieri paši varētu garantēt savu drošību. Drošības josta var glābt dzīvību pēkšņas apstāšanās vai avārijas gadījumā, jo tā var samazināt bojājumu apjomu un intensitāti.
Pēkšņi es nokļuvu nelaimīgā negadījumā pēkšņas apstāšanās dēļ. Pirms šīs nelaimes es biju steidzami lūdzis pēdējo cilvēku, kas mums pievienojas, lai piesprādzētu savas drošības jostas. VTU Valmiera autobusa šoferis atzinās, ka, lai gan tā nav viņu vaina, citi nav bijuši tik atbildīgi, runājot par saviem pasažieriem.
Pieminot apdraudējumus, autovadītāji aicina braucējus uzvilkt atstarotājus, pretējā gadījumā tumšajās pieturās pēkšņi jāsamazina ātrums, jo autobusu gaidošais ceļotājs ir pamanāms tikai pēdējā mirklī.