Romantiskās pikšķerēšanas vilnis – kā neatdot naudu, kad atdodat sirdi

Kaspersky Lab eksperti ir novērojuši, ka strauji pieaugusi to noziedznieku pikšķerēšanas aktivitāte, kas lietotājiem piedāvā dažādas romantiskas preces, sagaidot Svētā Valentīna dienu. Februāra pirmajā pusē atklāto un bloķēto lietotāju mēģinājumu apmeklēt krāpnieciskas vietnes ar romantisku tematu kopskaits ir vairāk nekā divkāršojies salīdzinājumā ar to pašu periodu 2018. gadā, tādējādi atgādinot, ka krāpnieki nepārtraukti meklē ieganstu, lai nozagtu lietotāju datus un naudu.

Pikšķerēšana ir viena no populārākajām un vienkāršākajām sociālās inženierijas metodēm, ar kuras palīdzību var izmantot interneta lietotājus. Šī veida krāpšanā noziedznieki liek lietā maldināšanu, lai iegūtu lietotāju akreditācijas datus, sākot no parolēm līdz kredītkaršu numuriem, bankas kontu rekvizītiem un citai finansiāli svarīgai informācijai. Pikšķerēšanas e-vēstules un vietnes parasti ir ļoti līdzīgas īstajām, jo tas dažādu iemeslu dēļ iedrošina saņēmēju nekavējoties ievadīt personas datus. Tās bieži vien pamatojas uz jaunākajām ziņām, piemēram, par lielām sporta sacensībām vai tematiskiem svētkiem. Svētā Valentīna diena nav izņēmums.

2019. gada februāra pirmajā pusē, tas ir, līdz 14. februārim, Kaspersky Lab risinājumu atklāto un bloķēto lietotāju mēģinājumu apmeklēt krāpnieciskas vietnes kopskaits ir krasi pieaudzis no vairāk nekā diviem miljoniem 2018. gadā līdz vairāk nekā 4,3 miljoniem šogad. Statistika liecina, ka visvairāk skartās valstis bija Brazīlija (vairāk nekā 6,4 % atklāto gadījumu), Portugāle (vairāk nekā 5,8 %) un Venecuēla (5,5 %). Aiz tām ierindojās Grieķija (5,3 %) un Spānija (5,1 %).

Izplatīto e-vēstuļu padziļināta analīze parāda, ka par ēsmu lietotāju ievilināšanai izpaust akreditācijas datus cerībā iepriecināt iemīļotos krāpnieki sevišķi izmanto iepriekšpasūtījuma dāvanas un dopingu. Tas vēlreiz apstiprina Kaspersky Lab veiktās aptaujas secinājumus, ka mīlestība bieži vien liek aizmirst par piesardzību.

“Mūsu pētījums liecina, ka nav atšķirības starp pikšķerēšanas darbībām, kurās tiek izmantotas lielas sporta sacensības, viltoti maksājumu rēķini vai romantiskāks iegansts. Tiem visiem ir tikai jāvirza lietotāju emocijas, vai tā būtu aizrautība, stress vai mīla. Tādējādi kiberkrāpnieku rokās gandrīz jebkas var kļūt par uzbrukuma rīku. Novērotie uzplūdi atgādina, ka mums vienmēr ir jābūt piesardzīgiem, kad klejojam internetā, pat ja tikai pērkam ziedus mīļotajai,” brīdina Kaspersky Lab vecākais tīmekļa satura analītiķis Andrejs Kostins.

Kaspersky Lab drošības ieteikumi

• Pikšķerētāji bieži izmanto emocijas, tostarp ar attiecībām un mīlestību saistītas jūtas. Pazīmes, kas liecina, ka, iespējams, pikšķerētāji cenšas izmantot jūsu romantiskās alkas, ietver vēstules, kurās tiek prasīta tūlītēja rīcība, pieprasīts milzum daudz ļoti personiskas un šķietami nesaistītas informācijas vai kas izklausās pārāk labi, lai būtu patiesība.

• Sevišķu uzmanību pievērsiet e-vēstulēm, kurās sola vienreizējus piedāvājumus vai dažādas preces par brīvu. Ja e-vēstules pienāk no nepazīstamām personām vai organizācijām vai tām ir aizdomīga vai neparasta adrese, rūpīgi apdomājiet, vai vispār tās atvērt. Noklikšķiniet uz saitēm tikai tad, kad esat pārliecinājies, ka tās ir likumīgas un sākas ar “https”, it īpaši, ja tiek pieprasīta personiska vai finansiāla informācija.

• Ieviesiet atsevišķu bankas karti un kontu ar ierobežotu naudas summu speciāli ziedu iegādei un galdiņu rezervēšanai. Tas palīdzēs izvairīties no nopietniem finansiāliem zaudējumiem, ja tiks nozagti jūsu bankas rekvizīti.

• Izmantojiet uzticamu drošības risinājumu ar pretpikšķerēšanas un drošu maksājumu iespējām, piemēram, Kaspersky Security Cloud.

Par Kaspersky Lab

Kaspersky Lab ir starptautisks uzņēmums, kas jau 21 gadu strādā informācijas drošības jomā. Dziļas speciālās zināšanas un uzņēmuma divdesmit gadu pieredze veido pamatu aizsardzības risinājumiem un pakalpojumiem, kas nodrošina uzņēmumu, izšķirīgi svarīgas infrastruktūras, valsts iestāžu un mājas lietotāju drošību visā pasaulē. Kaspersky Lab plašais piedāvājumu klāsts ietver progresīvus izstrādājumus galiekārtu aizsardzībai, kā arī vairākus specializētos risinājumus un pakalpojumus cīņai ar sarežģītiem un nepārtraukti evolucionējošiem kiberdraudiem. Kaspersky Lab tehnoloģijas aizsargā vairāk nekā 400 miljonus lietotāju un 270 tūkstošus korporatīvo klientu, palīdzot saglabāt tiem svarīgo.

Leave a Comment