Ir grūti noticēt, ka jau ir pagājuši teju 20 gadi kopā ar internetu – tādu, kādu mēs to pazīstam šodien. Tomēr šķiet, ka tagadējās attīstītās lietojumprogrammas un servisi ir vairāku gaismas gadu attālumā no globālā tīmekļa satura pirmajiem neveiklajiem soļiem. Kurš vēl atceras, kā toreiz bija?
Pagājušā gadsimta 90.gadi bija visnotaļ vētrains spekulāciju, inovāciju un nežēlības pilns laiks, kad Silīcija ielejā dzima daudzas tehnoloģijas – interneta pārlūki, sociālie tīkli, video straumēšanas servisi, meklētājprogrammas, bez kurām mēs šodien nespējam iedomāties savu dzīvi.
Šīs nozares dzimšana ir ļoti interesants stāsts, ko caurvij liela nauda, iedomība un IT produktu radītāju unikālā spēja saredzēt jaunas iespējas tur, kur to nemaz nav. Tieši šādu vēsturisku ieskatu sniedz jaunā “National Geographic” dokumentālā drāma “Atklājumu sezona” , kas skatāma svētdienās.
Bet pirms tam “National Geographic” piedāvā atcerēties vairākas ar internetu saistītas parādības, kas 90.gados bija populāras arī Latvijā.
Internets ar iezvanpieeju
Iezvanpieeja – šis vārds izsaka visu. Cilvēkiem, kas ir raduši izmantot jaudīgu platjoslas internetu, būs grūti saprast iezvanpieejas drāmu. Toreiz tīmeklim varēja pieslēgties, izmantojot fiksēto tālruni, turklāt sesijas laikā neviens cits to izmantot nevarēja. Ja kādam steidzami bija jāpiezvana, tad no interneta nācās atslēgties. Vēl pirms gadiem 15 kā liels solis uz priekšu šķita kontakts/ sadalītājs, kas ļāva vienlaicīgi iezvanīties tīmeklī un runāt pa telefonu. Iezvanpieejas vidējais ātrums bija 56 kB. Šodien neslikta interneta ātrums ir 60 MB, proti, aptuveni tūkstotis reižu ātrāks. Un, protams, samaksa – iezvanpieejas laikos bija jāmaksā par katru internetā pavadīto minūti, līdz ar to viegli varēja iedzīvoties lielos rēķinos par telefona izmantošanu.
“Napster” – failu apmaiņas vietne, kuras lietotāji par autortiesībām pat nedomāja
Šona un Džona Fanningu veidotā failu apmaiņas vietne “Napster” jau tā parādīšanās brīdī 1999.gadā bija kas neticams! Jūs varat meklēt un lejupielādēt jebkuru dziesmu, kuru esat dzirdējis, bez maksas! Protams, tas bija nelegāli, taču lielākajai daļai bija vienalga. Līdz brīdim, kas Larss Ulrihs no “Metallica” pieteica “Napster” karu. Šī vietnes radās tajā laikā, kad daudzas mūzikas sistēmas atskaņoja kompaktdiskus (CD) ar failiem mp3 formātā. Vienā diskā varēja ierakstīt aptuveni 150 dziesmu! Vienkārši lejupielādē neskaitāmas dziesmas, ieraksti tās CD un klausies, klausies, klausies… Protams, tas nevarēja turpināties ilgi, pēc autortiesību aizstāvju iejaukšanās “Napster” pārtapa par legālu mūzikas servisu.
Jaunās tūkstošgades sākumā līdzīgas taciņas mina failu glabāšanas un apmaiņas vietnes (piemēram, “Megaupload”, “kaZaA” u.c.), arī slavenais torentu indeksētājs “Pirate Bay”). Vēlāk attīstījās visnotaļ legāli, mūzikas klausīšanās servisi, tostarp “Spotify”.
Visa dzīve reiz bija “IRC” un vai AOL “mesendžerī”
2010.gadā ASV tehnoloģiju gigants AOL klusi atslēdza tūlītējās ziņojumapmaiņas tērzētavas, 2012.gadā to darīja arī “Yahoo” un vēl pēc laika – “MSN messenger”. “AOL Instant messenger” bija īsta 90.gadu tērzētavu ikona. 1997.gadā bija tajā 19 000 čata istabu, bet pēc desmit gadiem reti kuru tas vēl interesēja, jo pļāpāšanai citi servisi bija daudz labāki.
Protams, labākās seno tērzētavu tradīcijas jūs atradīsiet teju ikvienā modernā pļāpāšanas produktā, tostarp “Whatsapp”, “Snapchat” vai “Reddit”. Vai arī pusaizmirstajā “Skype”. Taču to laiku (90.gadu) sajūtas, ka tērzētavas ir kaut kas jauns, mazliet nelikumīgs, kur var notikt pilnīgi jebkas, vairs nav un nevar arī būt. piemēram, “Yahoo” tērzētavās nebija moderatoru, tādēļ tur varēja atrast visu, sākot no adīšanas padomiem līdz pat ieročiem. Turklāt tērzētavām varēja pieslēgties pilnīgi anonīmi, atšķirībā no šodienas, kad interneta identitātes ir ļoti saplūdušas ar reālo dzīvi.
Par pašu pirmo tērzētavu uzskata tīklu “Talkomatic”, kas radās 1973.gadā Ilinoisas universitātē kā datorizētās izglītības programmas papildinājums un kurā vienlaikus varēja sarunāties pieci cilvēki. Arī vēlāk populārais IRC radās universitātē kā atbalsts mācību procesam – to 1988.gadā Oulu izgudroja Jarko Oikarinens. Sākotnēji “IRC” veidoja tikai viens serveris un tīkls, taču vēlāk tas izauga par milzīgu kopienu ar neskaitāmiem serveriem.
Tehnoloģiju gigants “Microsoft” faktiski iznīcināja jauko interneta pārlūku “Netscape”
Pagājušā gadsimta 90.gados, pirms dienasgaismu ieraudzīja interneta pārlūkprogrammas “Edge”, “Chrome” un “Firefox”, mēs lietojām “Internet Explorer” un kādu brīdi aizrāvāmies ar “Netscape Navigator”. Ticiet vai nē, “Netscape” bija ātra un diezgan jauka, kas ātri vien sāka dominēt pārlūkprogrammu tirgū.
Tas piesaista “Microsoft” uzmanību un drīz vien sākas “pārlūku kari”… “Microsoft” apvieno vienā paketē gan “Windows” bāzētas lietojumprogrammas, gan “Internet Explorer”. Par “Netscape” tapšanu, uzplaukumu un sagrāvi vēsta arī dokumentālais seriāls “Atklājumu sezona”, kas svētdienās skatāms “National Geographic”. Tiesa, “Microsoft” par programmu apvienošanu vienā pakā nācās atbildēt vairākās pretmonopola prāvās, taču “Netscape” tas neglāba un 2005.gadā šim pārlūkam lietotāju faktiski vairs nebija.
Dīvainās e-pasta adreses “jaukumins99” ir nomainījis formālākais vards.uzvards@
Jādomā, ikvienam, kurš “tajos laikos” lietoja e-pastu, būs prātā paša vai kāda drauga adrese, kas ar šodienas acīm raugoties ir vienkārši smieklīga. Jaukumins5@.., zakitis_n@… vai softy@…. Par laimi, šodien elektroniskās saziņas etiķete ir kļuvusi daudz formālāka un nopietnām, ikdienišķām lietām ir ierasts lietot e-pasta adresi vards.uzvards@… , “zaķīšu” un “kaķīšu” pastus atstājot vien izklaidei vai anonīmām pļāpām internetā.
Interesanti, ka vairāki 90.gados pasaulē populāri interneta e-pastu servisi vairs nepastāv toreizējā veidolā, piemēram, hotmail.com, vai vairākkārt ir mainījuši savu darbības filozofiju, tostarp yahoo.com, taču mūsu pašu inbox.lv vairāk nekā 15 gadus ir līderis Latvijā.
Dokumentālais seriāls “Atklājumu sezona” skatāms “National Geographic” svētdienās plkst. 22:00, ar atkārtojumu pirmdienās plkst. 18:00!
“National Geographic” (NG) ir pieejams 440 miljoniem mājsaimniecību 171 pasaules valstī 45 valodās. NG kopā ar “Nat Geo WILD”, “Nat Geo People” un “Nat Geo MUNDO” veido kanālu grupu “The National Geographic” – tie ir daļa no “National Geographic Partners”, kas ir kopuzņēmums starp “21st Century Fox” un “National Geographic Society”. Sociālās saziņas vietnē “Facebook” vien NG ir vairāk nekā 55 miljoni sociālo mediju fanu. Latvijā NG ar subtitriem latviešu un krievu valodā ir pieejams “Lattelecom”, “Baltcom”, “Izzi”, “Livas”, “Latnet TV”, “SkaTVis” un “Mits LV” digitālās televīzijas abonentiem.