Kuģu būves uzņēmums Harland & Wolff pirmdien paziņoja, ka finanšu grūtību dēļ tas uzsāks administratīvo pārvaldi.
Pēc kontu revīzijas ikoniskā Belfāstas kuģu būvētāja valde secināja, ka “uzņēmums ir maksātnespējīgs, pamatojoties uz bilanci”, teikts pirmdien publicētajā uzņēmuma atjauninātajā ziņojumā.
Tagad uzņēmums nonāks administrācijā, kas ir juridisks process, kurā trešā persona pārņem uzņēmuma kontroli. Šī trešā persona, saukta par administratoru, mēģinās glābt uzņēmumu. Ja tas neizdosies, administrators centīsies panākt pēc iespējas lielāku peļņu kreditoriem.
Par Harland and Wolff administratoru kļūs ASV konsultāciju uzņēmums Teneo. Pārvaldība tiks piemērota tikai kontrolakciju sabiedrībai Harland & Wolff Group Holdings plc. Paredzams, ka Harland & Wolff četras kuģu būvētavas kontrolē esošie uzņēmumi turpinās darbību.
Teneo ir astoņas nedēļas laika, lai formulētu administrācijas priekšlikumus, par kuriem pēc tam jābalso kreditoriem. Pārvaldības periods automātiski beigsies pēc viena gada, bet Teneo var lūgt tiesu vai kreditorus pagarināt termiņu, ja nepieciešams.
Šī nav pirmā reize, kad Harland & Wolff piedzīvo finansiālas grūtības. Kuģu būves uzņēmums jau iepriekš 2019. gadā nonāca administratīvā pārvaldē, pirms to pārpirka Apvienotās Karalistes enerģētikas uzņēmums Infrastrata.
Saskaņā ar BBC ziņojumu Harland & Wolff problēmas lielā mērā rodas tāpēc, ka kuģu būve ir “kapitālietilpīgs” bizness, kurā lielākā daļa naudas tiek iegūta pēc produkta piegādes.
Tāpēc Harland & Wolff bija spiests ņemt aizdevumus ar augstiem procentiem no ASV aizdevēja Riverstone. Ņemot vērā šos aizdevumus un to, ka neizdevās iegūt valdības garantiju, kas ļautu veikt refinansēšanu ar tradicionālākiem aizdevējiem, kuģu būves uzņēmuma akciju tirdzniecība jūlijā tika apturēta.
Harland & Wolff pašlaik nodarbina vairāk nekā 1 000 darbinieku, 2023. gada decembrī sasniedzot “1000. darbinieka pagrieziena punktu”, teikts uzņēmuma tīmekļa vietnē.
Pirmdienas atjauninātajā uzņēmējdarbības pārskatā uzņēmums pievērsās darbinieku skaita pieaugumam pēdējos gados, bet pēc tam paskaidroja, ka pašlaik veic pasākumus, lai šo skaitu samazinātu.
“Atkarībā no šajā paziņojumā aplūkoto stratēģisko mērķu īstenošanas rezultātiem var būt nepieciešams turpināt samazināt darbinieku skaitu mūsu pamatdarbībā,” teikts paziņojumā presei.
163 pastāvēšanas gados uzņēmums ir radījis vairākus ievērojamus okeāna lainerus, tostarp RMS Titanic. Līdztekus atpūtas laivām tas ir ražojis arī militāros kruīzerus tādiem klientiem kā Karaliskā flote.
Šodien Harland & Wolff darbojas piecos tirgos: komerciālajā, kruīzu un prāmju, aizsardzības, naftas un gāzes, kā arī atjaunojamo energoresursu, teikts uzņēmuma tīmekļa vietnē. Uzņēmuma slēgšana vai samazināšana ietekmētu kuģu būvi visās šajās nozarēs.