Amsterdamas Šipholas lidosta ir paziņojusi, ka nākamgad par 41 % paaugstinās aviosabiedrību nodevas, teikts lidostas īpašnieka Royal Schiphol Group paziņojumā, kas publicēts uzņēmuma tīmekļa vietnē.
Šo palielinājumu galvenokārt izmantos, lai sodītu aviosabiedrības, kuru lidmašīnas ir pārāk trokšņainas, kā arī lai uzlabotu lidostas infrastruktūru. Tāpat arī nakts lidojumu operatoriem būs jāmaksā vairāk.
Tāpat ir paredzēts, ka 2026. gadā nodevas palielināsies par 6 %, bet nākamajā gadā tās samazināsies par 7,5 %. Tomēr tas joprojām nozīmē, ka 2027. gadā aviosabiedrībām par katru no vietējiem reisiem izlidojošo pasažieri būs jāmaksā vidēji par 15 eiro vairāk nekā 2024. gadā.
Viens no galvenajiem iemesliem šādai rīcībai ir strauji augošā inflācija un daudz augstākas procentu likmes pēdējo trīs gadu laikā. Tas ietver arī izmaksas, kas saistītas ar pandēmijas radīto zaudējumu novēršanu.
Lidosta ir arī atklājusi, ka tā plāno izmantot šos līdzekļus, lai vairāk ieguldītu aviokompāniju un pasažieru apkalpošanas uzlabošanā, kā arī uzlabos darbinieku darba apstākļus.
Lai īstenotu iepriekšminētās pārmaiņas, Šipholas lidosta ir atklājusi, ka nākamajos piecos gados tai būs nepieciešami ieguldījumi aptuveni 6 miljardu eiro apmērā, kas galvenokārt tiks novirzīti kvalitātes uzlabošanai un uzturēšanai. Tomēr, lai mazinātu slogu aviosabiedrībām, Šipholas lidosta ir paziņojusi, ka tā ieguldīs 100 miljonus eiro.
Karaliskās Schiphol Group finanšu direktors (CFO) Roberts Karsouvs paziņojumā sacīja: “Šis straujais nodevu palielinājums ir nepieciešams, lai ieguldītu līdzekļus vēlamajā kvalitātē un ilgtspējībā Šipholā, uzlabotu pakalpojumus aviosabiedrībām un pasažieriem un nodrošinātu pienācīgus darba apstākļus visiem Šipholā strādājošajiem. Turklāt, padarot ievērojami dārgākus vai pat neiespējamus lidojumus ar trokšņainākām lidmašīnām un nakts lidojumus, mēs palīdzam samazināt traucējumus mūsu kaimiņiem.”
Dažas puses, tostarp Nīderlandes nacionālā aviokompānija KLM, kritizēja nodevu paaugstināšanu. Paziņojumā uzņēmuma tīmekļa vietnē KLM izpilddirektors Marjans Rintels sacīja: Šipholas papildu izmaksas, kas saistītas ar neveiksmēm un budžeta pārsniegšanu, lielā mērā pārliek uz ceļotāju pleciem. Dārgākas biļetes ir neizbēgamas, ja tik krasi palielina lidostas nodevas. Tas ir nepamatoti un nesaprātīgi.
“Nesaprātīgi, jo Šiphola pilnībā uzliek aviokompānijām visas izmaksas, kas saistītas ar neveiksmēm un pārtēriņiem. Neprātīgi, jo, šādi rīkojoties, lidosta vājina savu konkurētspēju kā starptautisks mezgls. Tas rada riskus lidostas mezgla funkcijai, Nīderlandes savienojamībai un mūsu ekonomikai.”