Aiz rezultātu tablo: sieviešu uzvaras gājiens profesionālajā sportā

Pēdējos gados profesionālā sporta pasaule piedzīvojusi ievērojamas pārmaiņas, tradicionāli vīriešu vairāk pārstāvētajā lauciņā basketbola, futbola un nosliecas par labu dzimumu vienlīdzībai.

Ne tikai sievietes vairāk sāk sekot un just līdzi abu dzimumu sporta sacensībām, tostarp vietnēs kā https://hokejazinas.com/totalizatori/, bet arī profesionālas atlētes kļūst par aizvien spilgtākām un ietekmīgākām popkultūras zvaigznēm. Uzzini vairāk turpinot lasīt zemāk.

Skatījumu un apmeklētības rekordi

Basketbols ir viens no tiem sporta veidiem, kur vēsturiski sieviešu kategorija tikusi uzlūkota kā otršķirīga, tomēr pēdējos gados šis statuss ievērojami mainījies. Viens no visuzskatāmākajiem piemēriem meklējams otrpus okeānam – 2023. gada NCAA sieviešu koledžu basketbola komandu čempionāta finālčetrinieka, jeb Final Four, turnīra finālspēle.

2022./2023. gada NCAA sieviešu basketbola čempionāta finālā čempionu tituls izšķīrās starp Aiovas Hawkeyes un Luiziānas štata universitātes (LSU) Tigers. Abām koledžu basketbola komandām to vēsturē tas bija pirmais NCAA fināls, galu galā uzvaras saldo garšu izbaudot Luiziānas štatu pārstāvošajām basketbolistēm. Abu komandu dueli vēroja vairāk nekā 10 miljoni skatītāju, kas bija galvu reibinošs 103 procentu pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo sieviešu koledžu basketbola sezonas fināla spēli.

Šī iespaidīgā izaugsme turpinājās arī ar 2023./2024. gada NCAA sieviešu basketbola čempionāta kulmināciju, kurā tikās regulārā čempionāta pirmās vietas ieguvējas Dienvidkarolīnas Gamecocks un iepriekšējā gada finālistēm Aiovas Hawkeyes. Arī šajā finālā Aiovas universitāte kapitulēja, Dienvidkarolīnas koledžu pārstāvošajām basketbolistēm izcīnot trešo čempionu titulu komandas vēsturē. Šī spēle ne tikai kļuva par visu laiku skatītāko NCAA koledžu basketbola spēli, bet arī otru visu laiku skatītāko sieviešu sporta notikumu ASV televīzijas vēsturē. Par galveno iemeslu tam tiek uzskatīta nu jau par profesionāli kļuvusī amerikāņu basketboliste Keitlīna Klārka, kura NCAA pārstāvēja Aiovas Hawkeyes un tiek uzskatīta par potenciāli visu laiku talantīgāko sieviešu basketbolisti, kuras laikā Aiovas universitātes spēļu vidējais apmeklējums arī klātienē sasniedza NCAA sieviešu basketbola rekordus.

Iespaidīgais sieviešu basketbola popularitātes pieaugums neaprobežojas tikai ar koledžu basketbolu, bet arī pasaulē vadošo profesionālo sieviešu basketbola līgu Sieviešu Nacionālo basketbola asociāciju (WNBA). 2023./2024. gada WNBA regulārā čempionāta spēles skatījās vidēji 54 miljoni skatītāju, kas bija 170 procentu pieaugums salīdzinot ar skatītāju skaitu iepriekšējā 2022./2023. gada WNBA sezonā. Līdzjutēji uz WNBA pulcēties sākuši ievērojami vairāk arī klātienē, līgas kopējam apmeklējumam piedzīvojot 50 procentu pieaugumu. Šīs pašas WNBA sezonas finālu spēles starp Ņujorkas Liberty un Minesotas Lynx bija skatītākās 1996. gadā dibinātās līgas vēsturē, piesaistot vidēji 1,6 miljonus televīzijas skatītāju, kas bija 115 procentu pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo WNBA sezonas finālu. Arī WNBA popularitātes pieaugumu var skaidrot ne tikai ar Keitlīnu Klārku, bet arī citām līgā debitējušajām uzlēcošajām sporta veida superzvaigznēm, tostarp Andželu Rīsu, Kameronu Brinku un citām basketbolistēm.

Sieviešu sporta popularitātes izrāviens nebeidzas tikai ar basketbolu. Ievērojamu popularitātes pieaugumu piedzīvojis arī sieviešu hokejs, kā liecina arī hokeja fanu galvenie demogrāfiskie rādītāji. Piemērām, pasaulē vadošā sieviešu hokeja līga Sieviešu hokeja premjerlīga (PWHL) novērojami biļešu tirdzniecības un spēļu apmeklētības rekordi, kādi vēl nesen nebūtu pat iedomājami. Līdzīga situācija arī novērojama sieviešu volejbolā, kurš daudzviet pat ir ar perspektīvām popularitātes līmenī pārspēt pretējā dzimuma volejbola komandas un līgas.

Arī sieviešu futbols var lepoties ar popularitātes izrāvienu. Nacionālā sieviešu futbola līga (NWSL) pēdējā 2023./2024. gada sezonā piedzīvoja rekordlielu vidējo skatītāju skaitu, ar vidēji gandrīz 1 miljonu skatītāju vidēji spēlē, kas ir 18 procentu pieaugums no 2023. gada sezonas pirms tam. Tāpat NWSL arī piedzīvoja rekordlielu spēļu apmeklētību, pirmo reizi līgas vēsturē sasniedzot vairāk nekā vidēji 11 tūkstošus līdzjutēju katrā līgas futbola mačā, tādejādi Ziemeļamerikas vadošajai sieviešu futbola līgai oficiāli kļūstot par populārāko sieviešu futbola līgu pasaulē.

Izmaiņas attieksmē no masu medijiem

Nenoliedzami, ka liels nopelns šīm pozitīvajām pārmaiņām bijušas arī pārmaiņas no masu mediju puses. Vēsturiski mediju platformās par sieviešu sportu salīdzinājumā ar vīriešu sportu ziņoja minimāli. Tiek lēsts, ka no kopējā sporta informācijas apjoma sieviešu sporta veidi tipiski saņēma tikai nieka trīs līdz piecus procentus. Pēdējos gados tas mainījies, masu mediju platformās sieviešu sporta veidu atspoguļojumam pieaugot līdz 15 procentiem, bet 2025. gadā šīs informācijas apjoms sasniedzis jau 20 procentus no kopējā sporta informācijas skaita.

Viens no būtiskākajiem iemesliem šīm pārmaiņām ir nepārtrauktā pakāpeniskā pāreja no tradicionālajiem masu medijiem uz straumēšanas platformām, sociālajiem medijiem un digitālajām informācijas publikācijām. Tās ļauj sporta līdzjutējiem vieglāku pieeju dažādai viņus interesējošajai informācijai, nesamierinoties ar tikai to limitēto informācijas apjomu, kuru spēja sniegt tradicionālie masu mediji.

Piemēram, straumēšanas platformu smagsvars Netflix iegādās ekskluzīvas pārraides tiesības 2027. un 2031. gadu FIFA Sieviešu pasaules kausam futbolā, uzskatāmi nodemonstrējot savu ticību šī sporta veida popularitātes potenciālam nākotnē. Tāpat arī citas vadošās straumēšanas platformas kā Amazon Prime Video un Paramount Plus, kā arī citas tradicionālās platformas, tostarp ESPN un BBC, ir iegādājušās ekskluzīvas tiesības uz dažādiem sieviešu sporta veidu turnīriem un līgām, ievērojami paplašīnot skatītāju iespējas sekot līdzi sevi interesējošajam sieviešu sportam.

Statistikas skaitļi uzskatāmi runā paši par sevi – kad BBC palielināja sieviešu futbola maču translāciju skaitu 2019. gada FIFA Pasaules kausam sieviešu futbolā par trīs reizēm salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu turnīriem, vidējais spēles skatītāju skaits šajā masu medijā uzlidoja gaisā no 11,8 miljoniem pirms tam līdz 68,6 miljoniem 2019. gada Pasaules kausa izcīņā.