Pētījums: Skolās jāveicina emocionālās stabilitātes prasmju attīstīšana

Vairāk nekā 90% skolēnu un vecāku kopumā vēlētos, lai skolā vairāk tiktu mācītas emocionālās stabilitātes prasmes, atklāj ZZ Čempionāta pētījums par skolēnu līderības prasmēm. Arī pasaulē kopš 2016. gada tiek aktualizēta tēma par to, kā veiksmīgāk attīstīt sabiedrībā sociālās un emocionālās prasmes. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) pašlaik veic apjomīgu pētījumu, kas tiks pabeigts 2020. gadā.

OECD veiktais pētījums ir viens no pirmajiem starptautiska mēroga centieniem izstrādāt visaptverošu metrikas kopumu par sociālajām un emocionālajām prasmēm, kas paredzētu uzlabot bērnu attīstību un labklājību, tālredzīgi domājot par nākotnes sabiedrības izaugsmi. Sekojot globālajam virzienam, ZZ Čempionāts veicis pētījumu par dažāda veida prasmēm arī Latvijā.

Pētījuma rezultāti liecina, ka, pēc vecāku un skolēnu domām, skolā pašlaik visvairāk tiek attīstīta sadarbība (to apgalvo 79% vecāku un 88% skolēnu), taču vismazāk – emocionālā stabilitāte. Pārliecinoši lielākā daļa aptaujāto jeb 98% vecāku un 91% skolēnu kopumā vēlētos, lai skolā tiktu attīstītas emocionālās stabilitātes prasmes.

“Mūsu veiktais pētījums atklāj, ka jaunieši un arī viņu vecāki visvairāk vēlas, lai skolās tiktu mācītas un attīstītas tādas prasmes kā atvērtība, sadarbība un emocionālā stabilitāte. To faktiski nosaka mūsu apkārtējā vide un sabiedrība, kurā funkcionējam. Arī starptautiski tiek atzīts, ka emocionālajai stabilitātei ir būtiska nozīme dažādos dzīves sasniegumos. Ikgadējais ZZ Čempionāts būtiski ietekmē Latvijas jaunās paaudzes attīstību ilgtermiņā, līdz ar to mums ir svarīgi sabiedrībā aktualizēt diskusiju par to, kā skolēnos veicināt šo prasmju attīstību arī ikdienā,” norāda “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.

Vaicāti par to, kādas prasmes jaunieši pilnveido, piedaloties ZZ Čempionātā, aptaujātie visvairāk norāda spēju strādāt komandā – to atzīst kopumā 94% vecāku un 93% skolēnu, savukārt 76% vecāku un 80% skolēnu uzskata, ka ZZ Čempionāta laikā tiek attīstītas arī komunikācijas prasmes. Svarīgi, ka arī radošums (to apgalvo 66% vecāku un 77% skolēnu) un efektivitātes saglabāšana stresa apstākļos (to norāda 46% vecāku un 64% skolēnu) tiek atzītas par prasmēm, ko jauniešos attīsta dalība ZZ Čempionātā.

Viens no Eiropas Savienības jaunatnes stratēģijā 2019.–2027. gadam ietvertajiem mērķiem paredz veidot Eiropu kā vietu, kur jaunieši spēj realizēt savu potenciālu. Līdz ar to tiek analizētas dažādas starpnozaru jomas, kas ietekmē jauniešu dzīvi un norāda, kādas problēmas šajā aspektā ir jārisina. Stratēģijā ietverts arī mērķis veicināt jauniešu garīgo labklājību, strādājot pie jauniešu sociālās integrācijas un pašapziņas, kā arī atzinības veicināšanas attiecībā uz savām individuālajām prasmēm. Viena no šādām aktivitātēm Latvijā ir ZZ Čempionāts, kurā ik gadu ikviens jaunietis bez maksas var piedalīties, iepazīstot savas spējas un gūstot vērtīgu pieredzi.

Šā gada sezonas ZZ Čempionāta uzmanības centrā ir Latvijas jauno līderu attīstība, tāpēc šā gada martā ZZČ sadarbībā ar SKDS veica pētījumu par skolēnu līderības prasmēm.

ZZ Čempionāts ir lielākās sporta un prāta spēles skolēniem ne tikai Latvijā, bet visā Baltijā, ko jau 13. gadu rīko un atbalsta “Tele2”. Aizvadīto sezonu laikā tajā ir iesaistījušies vairāk nekā miljons skolēnu, skolotāju, vecāku, atbalstītāju un organizētāju.

Iesaki šo rakstu citiem!
loading...

Pievienot komentāru