eBay Lielbritānijā ir atcēlis maksu, kas privātajiem pārdevējiem jāmaksā par piekļuvi tiešsaistes tirgum, tādējādi cenšoties novērst konkurenci strauji augošajā un ārkārtīgi ienesīgajā iepriekš lietoto preču nozarē.
Šī gada sākumā eBay Lielbritānijā atcēla maksu privātajiem lietotājiem, kas pārdod iepriekš lietotu apģērbu, un uzņēmums apgalvo, ka tas veicinājis divciparu pieaugumu dažādu preču, tostarp džinsu, kreklu un kleitu, sludinājumu skaitā.
Tagad eBay ir spēris vēl vienu soli uz priekšu, atceļot pārdevēja maksu gandrīz visās kategorijās, un šīs izmaiņas stājas spēkā nekavējoties.
Jaunā politika nozīmē, ka privātie pārdevēji vairs nemaksās galīgās vērtības vai regulējošās nodevas, izņemot automašīnām, motocikliem un citiem lieliem transportlīdzekļiem. Tomēr uzņēmumu pārdevējiem eBay joprojām būs jāmaksā nodevas.
Kirstija Keogana, eBay Lielbritānijas ģenerāldirektore, uzsvēra, ka šīs izmaiņas ir izdevīgas gan pircējiem, gan pārdevējiem: “eBay nepārtraukti uzlabo tirgus pieredzi, lai nodrošinātu to, ko vēlas mūsu klienti. Pārdošanas maksas atcelšana visās kategorijās ir paredzēta, lai pircējiem nodrošinātu piekļuvi plašākam un dziļākam inventāram, bet pārdevējiem radītu vienkāršāku un racionālāku pieredzi.’’
Ja pārdevējs pārdod jebko eBay kā privātais pārdevējs, viņam nebūs jāmaksā nekāda maksa. Tātad, ja viņš pārdod preci par 20 mārciņām (24 eiro), viņš varēs saņemt 20 mārciņas (24 eiro).
eBay reaģē uz sīvo konkurenci
Nozares analītiķi uzskata, ka eBay lēmums atcelt pārdevēja maksu ir stratēģiska reakcija uz pieaugošo konkurenci, ko rada jaunākas tālākpārdošanas platformas, piemēram, Depop un Vinted.
Vinted, Lietuvas pirmo “vienradžu” uzņēmumu (privātu jaunuzņēmumu, kura vērtība ir vismaz 1 miljards ASV dolāru – 906 000 miljoni eiro), 2008. gadā dibināja Milda Mitkute, kura izveidoja tīmekļa vietni, lai atbrīvotu savu skapi no nevajadzīgām drēbēm.
Uzņēmums strauji attīstījās, un tagad tam ir 16 miljoni lietotāju Apvienotajā Karalistē. Vinted, tāpat kā daudzas citas tālākpārdošanas platformas, iekasē maksu no pircējiem, nevis pārdevējiem. Par preču augšupielādi vai pārdošanu vietnē nav jāmaksā. Tā vietā pircēji maksā “pircēja aizsardzības maksu”, kas ir no 3 % līdz 8 % no katras preces cenas pirms nosūtīšanas, pieskaitot no 30 līdz 80 centiem.
Martā Depop, Londonā bāzētais aprites modes preču tirgus, kas mudina savus 35 miljonus reģistrēto lietotāju izvēlēties lietotu apģērbu un pagarināt tā kalpošanas laiku, atcēla maksu pārdevējiem.
Tā maksa 10 % no kopējās pārdošanas cenas par visām no jauna uzskaitītajām precēm tika aizstāta ar “tirgus maksu” Apvienotās Karalistes pircējiem līdz 5 % apmērā no pirkuma cenas un fiksētu summu līdz 1 sterliņu mārciņai (1,19 eiro). Depop pārdevējiem joprojām ir jāmaksā maksa par maksājumu apstrādi.
Iepriekš lietoto preču tirgus ir miljardiem vērts
Augustā veiktais eBay pētījums liecina, ka aptuveni 294 miljoni nelietotu priekšmetu Apvienotajā Karalistē varētu radīt vairāk nekā 9 miljardus sterliņu mārciņu (10,5 miljardus eiro) tālākpārdošanas ienākumu, turklāt puse mājsaimniecību (50 %) savas nelietotās lietas novērtē no 50 līdz 300 sterliņu mārciņām (59 eiro).
Gandrīz ceturtā daļa mājsaimniecību (24 %) glabā priekšmetus, kuru vērtība pārsniedz 500 sterliņu mārciņu, liecina pētījuma rezultāti. Visizplatītākās kategorijas ietvēra pieaugušo apģērbu, DVD, CD un sīkrīkus.
Vietnes patērētāju pētījumā arī atklājās, ka lielākā daļa cilvēku (56 %) pārdeva priekšmetus, kurus vairs neizmanto, lai nopelnītu naudu, turklāt gandrīz puse (47 %) uzskata, ka tas ir ilgtspējīgāk, nekā tos izmest, 55 % vēlas atbrīvot vietu mājās, bet 23 % pārdod lietas, lai finansētu jaunus pirkumus.
Kad pagājušajā gadā eBay Vācijas vietne atcēla pārdošanas maksu, tas deva uzņēmumam tik ļoti vajadzīgo stimulu. eBay apgalvoja, ka tā rezultātā ne tikai vairāk cilvēku sāka pārdot šajā vietnē, bet arī vairāk nekā 250 000