Apstiprināta Latvijas Dizaina stratēģija turpmākajiem sešiem gadiem

Kultūras ministrija (KM) ir apstiprinājusi un publicējusi Latvijas Dizaina stratēģiju 2022.-2027.gadam, ko izstrādājuši tās konsultatīvās institūcijas – Latvijas Dizaina padomes – eksperti sadarbībā ar speciālistiem no dažādām tautsaimniecības jomām, kas tieši vai pastarpināti saistītas ar dizainu.

Galvenie stratēģijas rīcības virzieni un uzdevumi izriet no Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam un Kultūrpolitikas pamatnostādnēs 2022.-2027.gadam “Kultūrvalsts” noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, izvēršot tos dizaina jomā. Stratēģijas vīzija vēsta: “Latvijā tiek pilnvērtīgi izmantotas dizaina daudzveidīgās iespējas un inovāciju potenciāls, lietojot to kā paņēmienu kopumu tautsaimniecības izaugsmes, indivīdu un sabiedrības labbūtības un vides ilgtspējas sekmēšanai, kā arī nacionālās identitātes un valsts tēla veidošanai.”

KM valsts sekretāres vietnieks kultūrpolitikas jautājumos Uldis Zariņš uzsver: “Dizains kā pieeja publiskā sektora inovācijām un publisko pakalpojumu attīstīšanai, kas veicina sabiedrības labbūtību; pilsoniskā līdzdalība, koprades un demokrātijas veicināšana, izmantojot dizaina metodes un digitālās tehnoloģijas – šie ir tikai daži no Latvijas Dizaina stratēģijas 2022-2027 virzieniem un uzdevumiem. Jaunā stratēģija iezīmē daudzveidīgu un ambiciozu tematisko ietvaru, kas veido atbildi mūsu laikmeta izaicinājumiem.”

Latvijas Dizaina stratēģija 2022-2027.gadam ir atvērts aicinājums dažādām valsts iestādēm, izglītības iestādēm, uzņēmumiem, u.c. publiskajā, privātajā un nevalstiskajā sektorā strādājošajiem savā darbības plānošanā, rīcībās un ilgtspējīgā attīstībā iekļaut arī stratēģijas rīcības virzienus un veidot efektīvu sadarbības tīklu. Stratēģija veidota balstoties uz dizaina ekosistēmu, un tās saturs izvērsts tematiskajās nodaļās: Dizains sabiedrībā, Dizains publiskajā sektorā, Dizains izglītībā, Dizains digitālai nākotnei, Dizains uzņēmējdarbībā, Dizains vidē, Dizains dizaineriem. Katrā nodaļā ir minētas tās īstenošanā iesaistītās puses un mērķauditorijas.

Kultūras ministrija un Latvijas Dizaina padome aicina iepazīties ar Latvijas Dizaina stratēģiju 2022-2027 KM tīmekļvietnē (https://www.km.gov.lv/lv/dizaina-strategija-un-dokumenti ) un būt līdzdalīgiem tās rīcības virzienu un uzdevumu īstenošanā.

Papildu informācija

Darbs pie stratēģijas izveides aizsākās 2020.gada martā, kad pasaule tikko sāka apjaust Covid-19 pandēmijas apmērus. Vienlaikus saasinājās arī klimata pārmaiņu radītās problēmas – zinātnieki brīdināja par planētas pārkaršanu, un vairākās pasaules valstīs plosījās postoši ugunsgrēki un plūdi. Daudzviet saasinājās sabiedrības polarizācija un savstarpējas uzticības krīze. Krievijas iebrukums un karadarbība Ukrainā ir mainījusi sabiedrības izpratni, viedokļus un attieksmes dažādās sabiedrības grupās saistībā ar ārējiem apdraudējumiem, un nacionālās drošības jautājumi ir kļuvuši par valsts prioritāti. Likumsakarīgi, ka arī Latvijas Dizaina padomes diskusijās minētie izaicinājumi bija klātesoši, ikreiz vedot pie jautājuma – kā dizains var palīdzēt?

Paturot prātā šos izaicinājumus, tika izvirzīti pamatprincipi darbā ar tematiskajām nodaļām. Starp tiem bija: aktīva sabiedrības iesaiste un līdzdalība, ekocentrisks, nevis antropocentrisks pasaules skatījums, starpdisciplināra koprade, digitāla transformācija, pāreja uz aprites ekonomiku, empātijas veicināšana un komunikācijas uzlabošana.

Latvijas Dizaina padome izvērtēja iepriekšējā perioda stratēģijas darbības laikā paveikto un arī iepazinās ar citu Eiropas valstu dizaina stratēģijām, Eiropas dizaina asociāciju apvienības BEDA vadlīnijām dizaina politikas veidošanai, ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķiem un citiem rekomendējošiem un regulējošiem dokumentiem, lai veidotu Dizaina stratēģiju atbilstoši mūsdienu labākajai praksei.

Latvijas Dizaina centrs teju divu gadu garumā ir organizējis klātienes un tiešsaistes sarunu ciklu – dokumenta pamatnostādņu apspriešanu ar dažādu nozaru speciālistiem – ieinteresēto institūciju pārstāvjiem un neatkarīgiem ekspertiem.

Latvijas Dizaina stratēģijas 2022-2027 prezentācijas līdz šim ir notikušās vairākkārt un dažādās auditorijās, tostarp pēdējā no tām – šā gada 21.septembrī Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, kur tika pārrunāti stratēģijas galvenie uzdevumi publiskajā sektorā un valsts pārvaldes iesaiste tās īstenošanā.

Leave a Comment