“Zero Waste Latvija” sadarbībā ar “AJ Power Recycling” laiduši klajā Ilgtspējīga iepakojuma rokasgrāmatu, kurā apkopoti ekspertu ieteikumi ātrā patēriņa preču ražošanas uzņēmumiem, kas savā darbībā vēlas izmantot pārstrādājamu un dabai draudzīgu iepakojumu.
Iepakojuma galvenais uzdevums ir droši nogādāt iesaiņoto produktu līdz patērētājiem un to saglabāt, līdz patērētājs to izmantos. Taču ikviens no mums, reiz paņemot rokās produktu, ir nodomājis, ka ar iepakojumu ražotājs nav skopojies un iepakojums iepakots iepakojumā… Tikpat dīvaini šķiet, ka liela daļa plastmasas iepakojuma, kurā tiek iepakoti produkti, joprojām nav pārstrādājams.
2020.gadā “Zero Waste Latvija” sadarbībā ar “ZAAO” un “AJ Power Recycling” veica pētījumu “Gudri šķirot – gudri pakot”, kurā tika pētīts vieglā iepakojuma konteinera saturs un tajā nonākušās “kļūdas” jeb kas ir tie nepārstrādājamie iepakojumi, kas nonāk vieglā iepakojuma šķirošanas konteineros. Izlietotais iepakojums veido 22% no visiem atkritumiem.
“Zero Waste Latvija”, arvien vairāk strādājot ar uzņēmumiem, secināja, ka maldināti par pārstrādes iespējām tiek ne tikai patērētāji, bet arī paši ražošanas uzņēmumi. Izvēloties iepakojumu jaunam produktam vai lemjot par izmaiņām esošo produktu iepakojumā, ne vienmēr ir pieejama pietiekama informācija par iepakojuma pārstrādājamību un pieejamajām alternatīvām. Uzņēmumi kļūst par zaļmaldināšanas upuriem un tādējādi maldina arī savus patērētājus, sniedzot neprecīzu informāciju par sava iepakojuma pārstrādājamību.
Tādēļ kopā ar tehnologiem un vides ekspertiem tika radīta Ilgtspējīga iepakojuma rokasgrāmata, kurā apkopoti ieteikumi ātrā patēriņa – īpaši pārtikas preču – ražošanas uzņēmumiem, kas vēlas izmantot ilgtspējīgu un dabai draudzīgu iepakojumu savā darbībā. Rokasgrāmata ir veidota ar mērķi sniegt praktisku palīdzību tiem, kuru darbs paredz ikdienā pieņemt lēmumus par to, kādos iepakojumos veikalu plauktos nonāks dažādas preces.
“Liels uzsvars tiek likts uz iedzīvotāju atbildību, aicinot šķirot vairāk un pareizāk. Nepelnīti maz runā par soļiem pirms patērētāja – preču ražošanas procesā, lai pie patērētāja nonāktu ilgtspējīgs, pārstrādājams un dabai draudzīgs iepakojums. Īpaši der atcerēties, ka vislabākais iepakojums ir tāds, kas nenonāk atkritumu plūsmā vai kura gluži vienkārši nav, ja prece var iztikt ar mazāku iepakojuma daudzumu. Ilgtermiņā iepakojums, kas tiek noglabāts poligonā, kļūs arvien dārgāks un uzņēmuma reputācijai neizdevīgs. Ļoti ceram, ka šī rokasgrāmata palīdzēs ievirzīt domāšanu dzīves cikla pieejas virzienā,” saka Laura Dzelzkalēja, “Zero Waste Latvija” projektu vadītāja.
“Latvijā arvien aug uzņēmēju skaits, kas proaktīvi domā par vides aspektu, meklē iespējas mazināt to ietekmi uz vidi un ar savām darbībām veido vai palīdz veidot jaunus paradumus. Gan pircēji, gan tirgotāji un iepakotāji ir gatavi domāt tālāk un mainīt savus paradumus, lai būtiski samazinātu ietekmi uz vidi. Tam ir nepieciešama visu – patērētāju, iepakotāju, tirgotāju un valsts – iesaiste. Šī pētījuma mērķis ir būt nevis vispārīgam, bet gan ļoti praktiskam ceļvedim gan iepakotājiem, gan patērētājiem ilgtspējīga un atbildīga iepakojuma izvēlē,” saka Solveiga Grīsle, “AJ Power Recycling” vadītāja.
Viens no aprites ekonomikas mērķiem ir veicināt izlietotā iepakojuma pārstrādi, taču, lai to pārstrādātu, tam ir jāizpilda virkne prasību – tam jābūt atdalāmam konkrētajā materiāla veidā, tīram, bez uzlīmēm un nekrāsojošam. Turklāt, ja pat iepakojums ir pārstrādājams, tas nenozīmē, ka tas tiks pārstrādāts konkrētajā reģionā, – iespējams, ka tuvākā rūpnīca ir par tālu vai arī ir nepietiekams savākto materiālu apjoms.
Rokasgrāmatas autori iesaka primāri izvēlēties iepakojumu, ņemot vērā reālo materiāla pārstrādājamību reģionā. Informāciju par to, kādas ir iespējas materiālu pārstrādāt, var sniegt atkritumu apsaimniekotāji un to asociācijas, kas ir atbildīgas par materiālu savākšanu un nodošanu pārstrādei.
Ilgtspējīga iepakojuma rokasgrāmata tapusi, pateicoties “AJ Power Recycling” finansiālam un morālam atbalstam. Projektu “Kapacitātes celšana vides interešu aizstāvības un aprites ekonomikas veicināšanā” (nr. 2022.LV/NVOF/MAC/077/22) finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par “Zero Waste Latvija”:
“Zero Waste Latvija” (“ZWL”) ir organizācija, kas atbalsta un popularizē bezatkritumu dzīvesveida un aprites ekonomikas principus un cenšas mazināt Latvijas sabiedrības radītā piesārņojuma ietekmi uz vidi.
Par AS “AJ Power Recycling”:
AS “AJ Power Recycling” ietilpst enerģētikas uzņēmumu grupā “AJ Power”. “AJ Power” ir Latvijā lielākā privātā enerģētikas uzņēmumu grupa, kas vienuviet apvieno plašāko un mūsdienīgāko pakalpojumu portfeli ar pieredzes bagātākajiem enerģētikas ekspertiem. “AJ Power” piedāvā individuālus risinājumus elektroenerģijas un dabasgāzes iegādei, saules paneļu projektiem, dabas resursu nodokļa administrēšanai un energoefektivitātes uzlabošanai. Ar šiem enerģētikas un atkritumu apsaimniekošanas risinājumiem “AJ Power” sniedz iespēju uzņēmumiem iesaistīties aprites ekonomikā. Enerģētikas uzņēmumu grupa darbojas kopš 2014.gada, un tās apgrozījums 2020.gadā bija 70 miljoni eiro.