Volkswagen pirmo reizi apsver iespēju slēgt rūpnīcas Vācijā, kas liecina par pieaugošo cenu spiedienu, ar ko Eiropas lielākajam autoražotājam nākas saskarties no Āzijas konkurentiem.
Pirmdienas solis iezīmē pirmo lielo sadursmi starp izpilddirektoru Oliveru Blūmu, kuru analītiķi raksturo kā lielāku vienprātības veicinātāju nekā viņa bieži vien kareivīgo priekšgājēju Herbertu Dīssu, un arodbiedrībām, kurām Volkswagen (VW) ir ievērojama ietekme.
VW uzskata, ka viena liela automobiļu rūpnīca un viena detaļu rūpnīca Vācijā ir novecojusi. Finanšu direktors Arno Antlics kopā ar Volkswagen zīmola vadītāju Tomasu Šeferu uzrunās darbiniekus darbinieku padomes sanāksmē trešdienas rītā.
Volkswagen darbinieku padomes vadītāja Daniela Kavallo, ietekmīgās arodbiedrības IG Metall biedre, sacīja, ka viņa sagaida, ka sarunās iesaistīsies arī izpilddirektors Blūms, piebilstot, ka trešdienas sanāksme grupas vadībai būs “ļoti neērta”.
IG Metall ir izjaucis iepriekšējos mēģinājumus veikt dziļākas pārmaiņas, pēdējo reizi 2022. gadā, kad Dīss atkāpās no izpilddirektora amata.
Analītiķi jau agrāk kā potenciālos slēgšanas mērķus ir nosaukuši VW ražotnes Osnabriukā, Lejassaksijā, un Drēzdenē, Saksijā. Lejassaksijas federālā zeme ir otrais lielākais Volkswagen akcionārs, un pirmdien tā atbalstīja uzņēmuma pārskatīšanu.
Volkswagen, kas nodarbina aptuveni 680 000 darbinieku, paziņoja, ka arī jūtas spiests izbeigt savu darba vietu drošības programmu, kas darbojas kopš 1994. gada un neļauj samazināt darba vietas līdz 2029. gadam, piebilstot, ka visi pasākumi tiks apspriesti ar uzņēmuma darbinieku padomi.
IG Metall apgalvo, ka darba vietu drošība attiecas uz Volkswagen rūpnīcām Volfsburgā, Hannoverē, Braunšveigā, Zalcgiterē, Kaselē un Emdenē.
VW, kas nodrošina lielāko daļu no Volkswagen vienību pārdošanas apjoma, ir pirmais no Volkswagen zīmoliem, kas veic izmaksu samazināšanas pasākumus, kuru mērķis ir līdz 2026. gadam ietaupīt 10 miljardus eiro (11 miljardus ASV dolāru), mēģinot racionalizēt izdevumus, lai izdzīvotu pārejā uz elektromobiļiem.
Sarežģītā ekonomiskā vide, jaunie konkurenti Eiropā un Vācijas ekonomikas konkurētspējas kritums nozīmē, ka Volkswagen ir jādara vairāk, Blūms teica uzņēmuma vadībai.
Volkswagen, kura akcijas pēc šīs ziņas noslēdzās par 1,2 % augstāk, pēdējo piecu gadu laikā ir zaudējis gandrīz trešdaļu savas vērtības, tādējādi kļūstot par sliktāko rādītāju starp lielākajiem Eiropas autoražotājiem.
Tas saskaras ar izaicinājumiem Eiropā, ASV un jo īpaši Ķīnā, kur vietējie elektromobiļu ražotāji, ko vada BYD, sagrābj tā tirgus daļu. Pēdējo divu gadu laikā tas ir zaudējis vairāk akciju vērtības nekā jebkurš cits lielākais konkurents.
Vācijas Ekonomikas ministrija norādīja, ka VW vadībai jārīkojas atbildīgi sarežģītajā tirgus vidē, taču atteicās konkrēti komentēt plānotos samazinājumus.
IG Metall paziņoja, ka šis lēmums “satricina pamatus” Volkswagen, kas ir Vācijas lielākais rūpnieciskais darba devējs un Eiropas lielākais autoražotājs pēc ieņēmumiem.
Intervijā Volkswagen intranetā Kavallo sacīja, ka tā vadība pēdējos gados ir pieņēmusi “daudzus nepareizus lēmumus”, tostarp neveica ieguldījumus hibrīdautomobiļos vai ātrāk neattīstīja cenas ziņā pieejamus akumulatoru un elektriskos automobiļus.
Tā vietā, lai slēgtu rūpnīcas, valdei būtu jāsamazina sarežģītība un jāizmanto sinerģijas priekšrocības visos Volkswagen grupas plānos, teica Kavallo.